زنان امید

1035: 1035-همرنگی با جماعت – پیروی از خدا در مقابل جامعه (نوح)

زنان امید
زنان امید
1035: 1035-همرنگی با جماعت - پیروی از خدا در مقابل جامعه (نوح)
Loading
/

نویسنده: مژگان

گوینده: مژگان و نازنین

نازنین: سلامی گرم به شما خوبان! به برنامه ی زنان امید خوش اومدین. من نازنین هستم و به همراه دوست و همکار عزیزم مژگان جان، یه بار دیگه در کنارتون هستیم.

مژگان: منم درود میفرستم به شما و خیلی خوشحالم که بازم به بهونه ی این برنامه همراهتون هستیم.

نازنین: از قدیم یه ضرب المثلی بود که می گفت/: «خ واهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!» /امروز میخوایم تو بخش درس زندگی راجع به همرنگی با جماعت باهاتون صحبت کنیم! و ببینیم این مثال درستیه یا نه؟//

مژگان: و در بخش روحانی هم میخوایم به موضوع: پیروی از خدا در مقابل فرهنگ بپردازیم.

نازنین: حالا چقدر با جمله ای که گفتم موافقید؟ /به نظرتون همرنگ جماعت شدن روش درستیه/ یا اینکه از ترس طرد شدن و فرار از شرمندگی و خجالت /باید به همرنگی با جماعت تن بدیم؟

مژگان: فکر کنم همه ی ما حداقل یه بار با رفتار و نظر دیگران هم مسیر شده باشیم. مخصوصا تو دوران مدرسه! مثلا یادتونه وقتی اکثر هم کلاسی هاتون می خواستن یه کلاسی رو کنسل کنن، احتمالا ما هم باهاشون همراه میشدیم. حتی اگه اون کلاس، کلاس مورد علاقه مون بود.

نازنین: یا مثلا وقتی همکلاسیاتون میخواستن یه امتحانی رو لغو کنن/ شاید شما هم به اجبار باهاشون هم سو میشدین/ حتی اگه برای اون امتحان آماده شده بودین و کلی هم درس خونده بودین.//

مژگان: دقیقا… یا مثلا زمانی که یه لباس، یا یه مدل موی جدید یا رنگ خاصی مد میشه، معمولا اولش یه تعداد کمی امتحانش میکنن و بعد، کم کم اکثر جامعه باهاشون هم سو میشن.

نازنین: بدی ش اینه که آدما از خود واقعی شون فاصله میگیرن. و اجازه میدن که دیگران برای اونا تصمیم بگیرن//

مژگان: دقیقا … تو همه ی این موارد، ما داریم از اکثریت پیروی میکنیم و به اصطلاح «همرنگ جماعت میشیم».همرنگی با جماعت، یعنی ما علیرغم میل مون،رفتار، عقاید و علایق مونو تغییر میدیم بطوری که روی تصمیم‌گیری‌هامون تاثیر میزاره.

نازنین: روانشناسی به اسم سولومون اَش، درمورد همرنگی با جماعت یا گروه، یه آزمایش جالبی انجام داده تا ثابت کنه که یه گروه چقدر میتونه روی تصمیمات و رفتار فردی اثر بزاره. //تو این آزمایش هفت تا شرکت کننده وجود داشتن و به هر کدوم دو تا کارت داده بودن./ روی کارت ها خطوطی با اندازه های متفاوت ترسیم شده بود و شرکت کننده ها باید میگفتن که کدوم خطوط از کارت آ ، هم اندازه ی خطوط کارت ب هستن.// اما جالبه بدونید که از بین این هفت شرکت کننده/ فقط یکیشون شرکت کننده ی واقعی بود و شش تای دیگه فیک بودن. یعنی جزو تیم آزمایش بودن//. بعد از شروع ، ۱۸ تا کارت در اختیار شرکت کننده ها قرار میدن/. تو یکی از آزمایش‌ها از افراد میخوان تا تو تنهایی جواب بدن، که تو این شرایط کمتر از ۱ درصد دچار خطا میشن/. با این وجود تو موقعیت گروهی، دستیارای آزمایشگر از روی عمد و از قبل برنامه‌ریزی‌شده/ ۱۲ مورد از ۱۸ مورد رو اشتباه جواب میدن تا میزان همرنگی آزمودنی واقعی رو بسنجن/ وقتی که نوبت به شرکت کننده ی واقعی می‌رسه/ می‌شنوه که همه ی شرکت کننده های قبل از اون، پاسخ غلط دادن//حالا به نظرتون تو این شرایط چیکار میکنه ؟/ به نظرِ درستِ خودش پایبند می‌مونه یا اینکه با گروه همرنگ میشه و پاسخ اشتباه میده؟/ شما بودین چیکار میکردین؟/

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *