1057: 1057 – برای وارد شدن به ملکوت خدا باید مثل کودکان باشید

زنان امید
زنان امید
1057: 1057 - برای وارد شدن به ملکوت خدا باید مثل کودکان باشید
Loading
/

درس زندگی: پیوند عاطفی با نوزاد و کودک

درس روحانی: فروتنی

جمله کلیدی: برای وارد شدن به ملکوت خدا باید مثل کودکان باشید

تگ: پیوند- کودک- نوزاد- قدیمیا- تغذیه- پدر  مادر  زنان  امید

  

مژگان: 

درود، درودی پر از محبت به شما فرزندان خدا. خیلی خوشحالم که امروز هم از طریق برنامه زنان امید به همراه دوست عزیزم نازنین، در خدمتتون هستیم.

 نازنین:

 سلام به شما همراهان عزیز و گرامی. امیدوارم که از برنامه ی امروز ما، لذت ببرید.

 مژگان:

 دوستان، امروز قراره در مورد یه موضوع خوشایند و لذت بخش صحبت کنیم. لااقل برای من که اینطوره! موضوع برنامه امروز در بخش درس زندگی، پیوند عاطفی با نوزاد و کودکه.

 نازنین: 

و در بخش روحانی هم قراره در مورد تواضعی که از جنس فروتنی کودکانه اس، صحبت کنیم.

 مژگان:

 پیوند عاطفی نوزاد با والدین، اولین ارتباط عاطفی و پیوندیه که کودک تجربه میکنه . از طریق این پیوند، حس اعتماد ، امنیت و اطمینان در کودک شکل میگیره و فقدان اون میتونه در تمام طول عمرش، بر زندگی اون تاثیری منفی داشته باشه.

نازنین: 

خوشبختانه سالها پیش محققین دریافتن که ایجاد پیوند عاطفی بین والدین و کودک، از دوران بارداری شروع میشه. و این ارتباط از طریق صحبت کردن با جنین اتفاق میافته.

مژگان: 

بله و چه قدر این ارتباط اهمیت داره . به جز صحبت کردن، راه های دیگه ای هم برای ارتباط با کودکان وجود داره که یکی از اونها، حس لامسه اس. امروزه پزشکان توصیه میکنن که تا جایی که ممکنه، فرزندتون رو در آغوش بگیرید، نوازش کنید و با اون تماس پوستی داشته باشید. حتی من شنیدم که تماس پوستی مادر و نوزاد در لحظه تولد نوزاد، چقدر میتونه بر روان کودک در آینده تاثیر گذار باشه. و امروزه می بینیم که بلافاصله بعد از به دنیا آمدن نوزاد ، پزشکان این تماس پوستی رو برقرار می کنن .

نازنین:

 مژگان جان، وقتی در مورد بغل کردن صحبت کردی یاد این افتادم که قدیما میگفتن نوزاد و زیاد بغل نکنید، چون به اصطلاح بغلی میشه و دیگه روی زمین ساکت نمیمونه .

مژگان: 

آره نازنین جان منم خیلی اینو شنیدم. خودم به شخصه اون دوران اصلا این حرفو قبول نداشتم. زمانی هم که ترنم به دنیا اومد، دائماً بغلش میکردم اما برعکس چیزی که میگفتن، اتفاقاً دختر من خیلی آروم بود و وقتی رو زمین میذاشتمش بیقراری نمیکرد.

نازنین:

 آخی …. چقدر خوب! دوستان، شما هم به این نکته دقت کنید و فرزندتون رو بر اساس این استدلال اشتباه «بغلی شدن» از آغوش پر مهرتون محروم نکنید. مورد بعدی که به محکم تر شدن این پیوند کمک میکنه، ارتباط چشمی با نوزاده. هرچقدر بینایی کودک ارتقا پیدا میکنه، ارتباط چشمی بیشتری هم با والدینش برقرار میکنه. و بعد از مدتی، می بینیم که نوزاد کم کم شروع میکنه به تقلید از حرکات و رفتار والدین و افراد نزدیکش. دقت کردید که نوزادان موقع شیر خوردن چطور به چشمهای مادر زل میزنن؟ اونا نیاز دارن که حتی از نگاه شما هم عشق و آرامش رو دریافت کنن! پس اگه شما هم یه مادر هستین و تا به حال به این موضوع دقت نکردین، تشویق تون میکنم که از این به بعد موقع شیر دادن به چشم های زیبای کوچولوتون نگاه کنید و بهش عشق بدین.

 مژگان: 

و اما سومین راه ارتباط با نوزاد، ارتباط کلامیه. صدا، نقش مهمی در ایجاد این رابطه عاطفی ایفا میکنه. نوزادان به صداها و لحن های مختلف واکنش نشون میدن. خیلی مهمه که ما با صدای ملایم و با آرامش با کودک صحبت کنیم و به خصوص در چند ماه اول، مواظب باشیم که با صدای بلند، اونها رو مضطرب نکنیم. حتی اگه فرزند دیگه ای هم داریم که بزرگتره، باید قبل از تولد بهش یاد بدیم که از ایجاد صداهای بلند خودداری کنه. چون نوزاد تازه متولد شده، خیلی حساسه.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *