سحر:
چه زیباست به دوست سلام کردن . پس یه سلام دیگه خدمت همه ی شما عزیزان دل خداوند
خداوندی که نیکوست و نیکویی رو دوست داره ، خداوندی که در او نجات و حیات داریم.
زیرا که او خداوندیه که امینه در وعدهاشه و ما رو در زمینی که در اونجا قرار داده و فراخونده ، مبارک میسازه و خزانه نیکویی خودش یعنی آسمان رو برای ما خواهد گشود و شکر برای این این خداوند با چنین عظمتی ، شکر برای این همه زیبایی و عجایب تو ای خداوند !
دوستان در کنار برادر بزرگوارم ، سعید ، با وقت دعا در خدمتتون هستیم
سعید :
درودی دوباره خدمت شما یاران و محبوبان خداوند
خداوند رو شکر برای امروز که در نام او قوت داریم
و جلال بر نامش که براستی ، نیکو و قدوسه ، وبراستی که او الف اول و یای آخره.
خداوندا ، از تو میخوام که هر روزه یاریمان کنی تا در مسیر اراده تو قدم برداریم ، تا بتونیم همچون تو بنگریم و همچون تو بشنویم و همچون تو زندگی کنیم و درک کنیم اونچه که تو برای ما میخواهی تماما نیکوییه و چنانکه تو مشتاق ما هستی تا به حضورت بیاییم ، به ما فیضی عطا کنی تا در روح با تو عجین بشیم و با دلی مشتاق و درک قلبی به حضور تو بیایم و در تو وجد و شادی کنیم . آمین.
سحر :
براستی که شناخت خداوند نقطه آغازی برای درک انسان از اراده ی نیکوی خداوند برای اوست . اینکه بتونه حقیقت رو از خداوند دریافت کنه ، صدای او رو بشنوه و این شناخت و درک میتونه عشق و عبادت ما رو به بعد عمیق تر و معنادار تری برسونه
و زمانی که بتونیم ماهیت خداوند رو واقعا درک کنیم در عبادت عمیق و خالصانه تری ساکن میشیم و رابطه ی صمیمانه تری با خداوند خواهیم داشت …
درسته که درک بعضی موضوعات مثل ماهیت روحانی خداوند کار آسونی نیست. ولی با این وجود ، میتونیم خدا رو بشناسیم. درواقع کتاب مقدّس به ما میگه برای به دست آوردن زندگی جاودان باید خدا رو بشناسیم . همونطور که در یوحنا ۳:۱۷ میگه :
راه رسیدن به زندگی ابدی این است که انسانها تو را که خدای یکتا و حقیقی هستی و عیسی مسیح را که فرستادی بشناسند.
سعید :
کتاب مقدّس برای معرفی خداوند خالقمون، شخصیتش، مقصودش برای انسانها و زمین واژههای آشنایی رو به کار می بره
اشعیا (۱۸,۱۹:۴۵) به ما میگه :
یَهُوَه ، خدای حقیقی و آفرینندهٔ آسمانهاست،
خدایی که زمین را به وجود آورد و آن را استوار کرد؛ او زمین را بیهوده نیافرید، بلکه آن را برای سکونت و زندگی آفرید. او میگوید: «من یَهُوَه هستم و به جز من خدای دیگری وجود ندارد.
و در اول تیموتائوس ۴:۲ اینطور آمده :
او که میخواهد همه گونه افراد نجات یابند و به شناخت دقیق حقیقت برسند؛
دوستان در واقع کتاب مقدّس نام خدا رو برای ما آشکار میکنه…..
و در مزمور ۱۸:۸۳ اینطور میگه :
” بگذار همه بدانند تو که اسمت ، یَهُوَه است،
تنها خدای متعال هستی و بر سراسر زمین تسلّط داری .”
در نتیجه نه تنها با خداوند آشنا میشیم بلکه به او نزدیکتر نیز میشیم …
سحر:
در یعقوب ۸:۴ میگه
به خدا نزدیک شوید تا او هم به شما نزدیک شود.
در مزمور ۱۴,۱۵:۹۱ اینطور آمده که :
چون نام مرا میشناسد، از او محافظت خواهم کرد. او مرا خواهد خواند و من او را اجابت خواهم کرد.»
این آیه اینطوربه ما میگه که خداوند که نامش یَهُوَه است نسبت به آنانی که نامش را میشناسند و آن را با احترام به کار میبرند، توجه خاصّی نشان میدهد.
پس در دعاهامون با یهوه صحبت کنیم زیرا :
خداوند نزدیک است به همهٔ آنان که او را میخوانند. همونطور که (مزمور ۱۸:۱۴۵) میگه :
و اونچه که ما میتونیم انجام بدیم اینه که هنگامی که در مورد خدا صحبت میکنیم، نامش رو به کار ببریم ... اما این نامها کدومن ؟
آیا تا به حالا به معنای نام های خداوند فکر کردیم ؟
هر کدوم از اسامی مختلف خداوند میتونه یک جنبهی متفاوت از شخصیت او رو که دارای ابعاد مختلفه توصیف کنه ، این موضوع موجب میشه تا خداوند رو بهتروبیشتر بشناسیم و با او رابطه ی دوستانه تری داشته باشیم ….
امروز داشتم به چندتا از اسامی خدا در کتاب مقدس که شناخته شده تر هستن نگاه میکردم و دوست داشتم که با شما در موردشون کمی صحبت کنیم :
سعید :
پاسخ کتاب مقدّس به این سوال این که :
خداوند یک اسم خاص و شخصی داره (که در زبان عبری به صورت יהוה نوشته میشود ) که به زبان عبری نوشته شده و در زبان فارسی عموماً به صورت «یَهُوَه» به چشم میخوره.
الف :
خدا از طریق اِشَعْیای نبی گفت: «من یهوه هستم! نام من این است!» که در (اشعیا ۸:۴۲) این رو میبینیم که میگه
من یَهُوَه هستم و اسم من همین است.
من اجازه نمیدهم هیچ کس در شکوه و جلالم شریک باشد،
و نمیگذارم بتها سهمی از ستایش من داشته باشند.
این نام تقریباً ۷۰۰۰ مرتبه در کهنترین دستنوشتههای کتاب مقدّس اومده ، یعنی بسیار بیشتر از عناوین و عباراتی که برای اشاره به خدا به کار رفته است و یا بسیار بیشتر از اسم اشخاص دیگر، همچون عیسی یا داوود.
ب:
سحر :
اما بیاید ببینیم آیا یَهُوَه نامهای دیگری هم داره؟
هرچند کتاب مقدّس از یک نام خاص و شخصی برای خدا استفاده میکند، اما عناوین و القاب فراوانی را برای اشاره به خدا به کار میبره. و پارهای از این القاب و عناوین نشون میده که اونها چه جنبهای از ذات یا شخصیت خدا رو آشکار میکنن.
تا بیشتر و بهتر خداوندمون رو بشناسیم و ببینیم خداوند چطور مشتاق ماست ، او رو در دعاها و پرستش هامون به نام صدا کنیم . با او حرف بزنیم و و از او بشنویم و نامش رو جلال بدیم تا اراده نیکوی او رو برای خودمون درک کنیم و ببینیم و بچشیم ، اونچه خداوند برای ما در نظر داره سراسر عدالت و نیکویبه ….
اولین اسمی که به اون اشاره میکنم
الف اول و ی اخر هست
در مکاشفه ۸:۱ میبینیم که :
یَهُوَه ، خدا میگوید: «من ‹الف› و ‹ی› هستم، همان کسی که هست، بود و میآید، یعنی خدای قادر مطلق.»
و در مکاشفه ۶:۲۱ نیز اینطورمیگه :
او به من گفت: «این گفتهها به تحقق رسیدهاند! من ‹الف› و ‹ی› هستم، یعنی اول و آخر. من به هر کسی که تشنه باشد، از آب چشمهٔ حیاتبخش بهرایگان خواهم داد.
و در مکاشفه ۱۳:۲۲ گفته شده :
من ‹الف› و ‹ی› یعنی اول و آخر و شروع و پایان هستم.
این عنوان به معنی «نخستین و آخرین» است و نشون میده که پیش از یَهُوَه، خدایی نبوده و پس از او نیز نخواهد بود. دوستان در آیات دیگری مثل اشعیا باب ۱۰:۴۳.هم این لقب رو میبینیم …
سعید :
نام بعدی خداوند
اللّه
در لوقا ۳۸:۳ ترجمهٔ قدیم
واژهٔ عربی «اللّه» به معنی «خدا» س، برخی ترجمههای کتاب مقدّس به زبان عربی و زبانهای دیگر برای اشاره به خدا از واژهٔ اللّه استفاده میکنن.
ای که دعا میشنوی
در مزمور۲:۶۵ گفته شده :
ای شنوندهٔ دعا، همهٔ مردم به درگاه تو میآیند.
این عنوان بیانگر اینه که خدا به تک تک دعاهایی که از روی ایمان بیان میشه، گوش میده.
آفریدگار
اشعیا۲۸:۴۰ اینطور میگه :
مگر نمیدانی و نشنیدهای که یَهُوَه، آفریدگار تمام زمین، خدای ابدی است؟
دوستان ، عنوان «آفریدگار» نشون میده که خدا آفرینندهٔ همه چیزه .
پادشاه همهٔ اعصار
مکاشفه۳:۱۵
آنها این سرود را که سرود موسی خادم خدا و سرود برّه است میخواندند:
«ای یَهُوَه خدای قادر مطلق، بزرگ و شگفتانگیزند کارهایت. ای پادشاه ابدی، عادلانه و درستند اعمالت
عنوان «پادشاه همهٔ اعصار» نشانگر این است که حاکمیت خدا آغاز یا پایان ندارد.
پدر
در متی۹:۶ چنین آمده :
پس شما این طور دعا کنید:
ای پدر ما که در آسمانی، نامت پاک و مقدّس شمرده شود.
عنوان «پدر» مفهوم زندگیدهنده را در بر دارد.
سحر :
حاکم متعال
در لوقا باب ۲۹:۲،
حال، ای خداوند متعال، مطابق آنچه گفتی، بگذار خادمت در آرامش چشم فرو بندد.
عنوان «خداوندِ متعال» (به زبان عبری، اَدونای) به اقتدار بیهمتای خدا اشاره دارد.
خدا
پیدایش ۱:۱
در ابتدا، خدا آسمانها و زمین را آفرید.
زمانی که واژهٔ «خدا» در کتاب مقدّس برای یَهُوَه به کار برده میشود، به وجودی قدرتمند که پرستش میشود اطلاق میگردد. واژهٔ عبری اِلوهیم (که با واژهٔ اللّه ریشهٔ مشترک دارد) در کتاب مقدّس به صورت جمع است که بیانگر عظمت، عزّت و ابهت یَهُوَه است.
خداوندگار، خداوند
مزمور ۵:۱۳۵
من خوب میدانم که یَهُوَه بزرگ است؛
خداوند ما از همهٔ خدایان دیگر بزرگتراست!
«خداوندگار» یعنی صاحب یا مالک و به زبان عبری اَدون و اَدونیم گفته میشه .
خدای خدایان
در تثنیه ۱۷:۱۰ اینطور میخونیم
چون یَهُوَه خدایتان خدای خدایان و سَرور سَروران است. او خدایی بزرگ، قدرتمند و پرابهت است که بین مردم تبعیض قائل نمیشود و رشوه قبول نمیکند.
عنوان «خدای خدایان» برتری خدای متعال را بر ‹بتهای بیارزش قومها› نشون میده. و نیز در مزمور۵:۹۶
سعید :
خدای شاد
۱تیموتائوس ۱:۱ به ما میگه :
این تعلیم هماهنگ با بشارتِ پرجلال خدای شاد است؛ بشارتی که اعلام آن به من سپرده شده است.
لقب «خدای شاد» نشان میده که خدا ذاتاً شاد و مسروره.
همچنین در مزمور ۳۱:۱۰۴ به این اسم اشاره شده
رهنما یا معلّم
اشعیا۲۱،۲۰:۳۰ اینطور گفته
۲۰ – درست است که یَهُوَه میگذارد مثل نان و آبی که هر روز میخورید، مرتب سختی بکشید و زیر فشار باشید. اما او که معلّم اعظمتان است دیگر خودش را از شما مخفی نمیکند. شما با چشم خودتان معلّم اعظمتان را خواهید دید. ۲۱- اگر به راست یا چپ منحرف شوید، صدایی از پشت سرتان میشنوید که میگوید: «راه درست این است، از این راه برو.»
عزیزان این عنوان بیانگر این است که خدا تعالیم و راهنماییهای سودمند به ما میده. و نیز اشعیا۱۷,۱۸:۴۸ میتونیم این اسم رو در توصیف خداوندمون ببینیم …
شبان
مزمور۱:۲۳
یَهُوَه شبان من است؛
پس به هیچ چیز محتاج نمیشوم.
عنوان «شبان» بر مراقبت خدا از پرستندگانش دلالت داره
و براستی که خداوند شبان نیکوست
صانع
مزمور۲:۱۴۹
ای قوم اسرائیل، به خاطر آفریدگار پرشکوهتان شاد باشید!
ای ساکنان صَهیون، به خاطر پادشاهتان پایکوبی کنید!
واژهٔ «صانع» نشانگر اینه که خدا همه چیز رو به وجود آورد.مکاشفه ۱۱:۴
سحر :
صخره
مزمور۴۶,۲:۱۸
یَهُوَه صخره و قلعهٔ من است، اوست که مرا نجات میدهد.
خدا صخرهٔ من است و من به او پناه میبرم،
اوست سپر و نجاتدهندهٔ پرقدرت من، پناهگاه امن من.
عنوان «صخره» بیانگر این است که خدا پناهگاه و نجاتدهنده اس.
غیور
خروج ۱۴:۳۴
جلوی هیچ خدای دیگری سجده نکنید، چون یَهُوَه به این معروف است که پرستش خدایی غیر از خودش را تحمّل نمیکند؛ او خدایی است که پرستش هیچ خدای دیگری را تحمّل نمیکند.
خدا از این جهت «غیور» خونده میشه که پرستش خدایان دیگر رو تحمّل نمیکنه و پرستش رو فقط مختص خودش میدونه. ترجمهٔ تفسیری.
قادر مطلق
در پیدایش ۱:۱۷ گفته شده :
وقتی اَبرام ۹۹ ساله بود، یَهُوَه به او ظاهر شد و گفت: «من خدای قادر مطلق هستم. همیشه در راه من قدم بردار و بیعیب باش.
عنوان «قادر مطلق» بر قدرت بیهمتای خدا دلالت داره. عبارت عبری اِل شَدّای که «خدای قادر مطلق» معنی میده، ۷ مرتبه در سراسر کتاب مقدّس اومده .
قدّوس
امثال باب ۱۰:۹ رو میبینیم که میگه:
اولین قدم برای کسب حکمت، احترام گذاشتن به یَهُوَه است،
و شناخت خدای مقدّس به تو درک و فهم میدهد؛
عنوان «قدّوس» نشاندهندهٔ اینه که قدّوسیت و پاکی خدا بینظیره.
سعید :
ازلی
دانیال ۲۲,۱۳,۹:۷
بعد تختهایی دیدم که برای داوری برقرار شد و آن ‹وجود ازلی› بر تختش نشست. لباسش به سفیدی برف و موهای سرش مثل پشمِ خالص بود. تختش شعلهور بود و بر چرخهای آتشین قرار داشت.
عنوان «ازلی›» نشان میدهد که خدا آغازی نداشته و از ازل پیش از خلقت وجود داشته . و همچنین میتونیم مزمور ۲:۹۰ هم اشاره کنم
کوزهگر
اشعیا۸:۶۴
با این همه، ای یَهُوَه، تو پدر ما هستی.
ما گِل هستیم و تو کوزهگر.
همهٔ ما کار دست تو هستیم.
همان گونه که کوزهگر بر گِل اقتدار داره، عنوان «کوزهگر» به اقتدار خدا بر مردم و ملتها نیز اشاره میکنه. در رومیان ۲۰,۲۱:۹ نیز این نام رو میبینیم
سحر:
عزیزان دل خداوند ایامتون به طراوت گلهای بهاری
به زیبایی شکوفه ها و سرشار از نیکی
و بارش بوسه های خداوند پای تمام آرزوهای قشنگتون
سعید :
سلامتی و ارامش و دلخوشی رو براتون آرزو میکنم
روزگارتون بخیر و شادی
تا برنامه بعدی بدورد
Leave A Comment