زنان امید

شماره – 08- 1043

جمله کلیدی: هرچیزی زمانی داره

موضوع اجتماعی: در باب ازدواج – هر چیزی زمانی داره

جمله کلیدی:هر چیزی زمانی داره

نویسنده: نازنین

گوینده: مژگان و نازنین

در باب ازدواج – در باب ازدواج -هر چیزی زمانی داره

 

من تو هیچ شرایطی ترکت نمی کنم فرقی نمی کنه چی پیش بیاد

دیگه کافی من نمی تونم ادامه بدم

چه قدر کلمات ما تاثیرگذار هستند و مرز ها رفتاری و اخلاقی رو بین ما تعیین می کنن

(تیتراژ)

مژگان: سلام سلامی گرم به گرمی آفتاب گرم به شما شنوندگان عزیز برنامه ی زنان امید. من مژگان هستم و به همراه دوست عزیزم نازنین، امروز با یه برنامه ی دیگه در کنارتون هستیم.

نازنین: منم سلام میکنم به شما شنودگان همیشگی که به ما اجازه میدید مهمون قلباتون باشیم و با کلام پدر لحظه هامون و پر معنی ونورانی کنیم. امیدوارم از شنیدن این برنامه لذت ببرید.

مژگان: نازنین واقعا چه قدر فرق می کنه وقتی با همسرت بحثت میشه بهت بگه من هیچ وقت نمیرم هرچی که پیش بیاد کنارتمو، باهم درستش می کنیم. می دونی اصلا اوه حس اون لحظه خیلی قشنگه. حس اعتماد. این که ارزشمندی و بودنت مهمه. بهت  مرزها رو یادآوری می کنه ،این که کجای این رابطه هستی.

نازنین: حالا فکر کن برعکس این باشه مثلا سر هر مشکل یا بحث کوچیک/   یا  وقتی که اشتباهی  ازت سر برنه بهت بگه که دیگه نمی تونه تحمل کنه و همیشه با رفتنش تحدیدت کنه/ اصلا همچین ادمی از کجا معلوم که تو شرایطهای سخت زندگی دووم بیاره و کنارت باشه/ کسی که با کوچیک ترین مورد. فکر رفتن به سرش می زنه/

شاید این سوال خیلیهامون یاشه به چه کسی می شه برای یه عمر اعتماد کرد؟/

اصلا باید مجرد موند یا ازدواج کرد؟//ع

مژگان: دقت کردی  معمولا وقتی یه دختر یا پسری توی فامیل مجرد مونده و مثلا سن و سالش دیگه به نزدیکای سی میرسه، بزرگترای فامیل مدام در تب و تاب‌ن که براش به اصطلاح «آستین بالا بزنن» و به زند گیش سر و سامون بدن! ولی آخه چرا واقعا؟!!! چرا خیلیا – مخصوصا از نسل های قدیم – فکر میکنن که تا کسی ازدواج نکرده، یعنی هنوز سر و سامون نگرفته. یا تصور میکنن که موظف ان کل دخترا و پسرای فامیل رو، به زعم خودشون، بفرستن به خونه‌ی «بخت»!؟

نازنین: خنده. چه جالب !/ راستش این یه واقعیت تلخه یا شیرین نمی دونم./ اما چیزی که من خودمم الان درگیرش هستم/ میدونی که امسا سی سالم شد و مامانم دیگه مکالمه هاش پشت تلفن فرق کرده. این که دیگه وقتشه. بسه تنهایی . باید تصمیم بگیری برای زندگیت و می دونی دیگه…

البته اینم باید در نظر بگیریم اونم یه مادره و کلی ارزو داره.

به قول یه بازیگر معروف که میگه  «ازدواج یه کار بزرگه . ولی من آماده ی ای کار بزرگ نیستم»،.

مژگان: واقعا همینطوره… یعنی وقتی کسی آمادگی کافی برای ازدواج نداره یا به هر دلیلی خودشو آماده ی این کار نمی بینه مجبور نیست که ازدواج کنه. حق انتخاب داره.

فارغ از این که ازدواج یه امر کاملا معنوی و باید با رضایت تو طرف انجام بشه. خیلی ها در نهایت  تسلیم حرف و مردم، فشار خانواده یا جامعه میشن  از تن به ازدواج ناخواسته میدن، که  توقع داشت که این ازدواج به موفقیت و خوشبختی ختم بشه یا حداقل احتمالش خیلی کمه که دلایل اونم میتونه بررسی بشه یکی از اشتباهات فاحش ما اینه که خیلی مواقع در حال مقایسه ی زندگی مجردی و متاهلی هستیم. یعنی اصرار داریم که یکی از این دو تا از اون یکی بهتره! در حالیکه در واقعیت اینطور نیست! اینکه آیا مجرد بودن بهتر است یا متاهل بودن، سوال درستی نیست. چون جوابش با توجه به شرایط و فرد به فرد می تونه تغییر کنه. قطعا هر دوی اونها مزایای خودشون رو دارن، ولی اینکه کدومش برای کی بهتره رو ما نمی تونیم تعیین کنیم چون یه امر کاملا شخصیه.

نازنین: درواقع هرکسی تو زندگیش یه انتخابی داره/متأهل‌ها انتخاب کردن که زندگی‌شون رو با فرد دیگه ای شریک بشن/ وقتی میگیم بله و قبول می کنیم وارد زندگی مشترک بشیم، در واقع فقط به شریک زندگیمون یه بله ی ساده نمیگیم/ بلکه  همه چیه اون فرد رو قبول میکنیم و قول میدیم که تو روزای غم و سختی، شادی و آسونی کنار هم باشیم.//

اما بعضی از افراد هم انتخابشون مجرد بودنه و از این انتخاب کاملا راضی‌ان /و نظر هرکس برای خودش محترمه ؛ پس نگاه و انتخاب آدم‌ها در زندگی بنا به علایق، خواسته‌ها و ترجیحاتشون شکل می‌گیره و ما نمی‌تونیم بگیم مجرد یا متأهل بودن یه سری نسخه‌های کلی‌ان که یکیشون بده و اون یکی خوب. هر کدوم هم فواید داره هم معایب. به علاوه، زمان ازدواج برای افراد متفاوته.

 یعنی نمیشه گفت ازدواج یه سن خاصی داره و اگر زمانش بگذره یعنی دیگه باید فکر ازدواج و از سرتون بیرون کنید! بعضی از دوره‌های زندگی برای یه سری از ماها با مجردی بهتر می‌گذره و بعضی دوره‌‌ها هم با ازدواج بهتره؛ در حقیقت بهتر و بدتری نست لی حس ما تو اون لحظه ست  مثلا خیلی از افرادی که همسر خودشون رو از دست میدن، با اینکه از زندگی متأهلی‌شون خیلی راضی بودن ولی بعد از فقدان همسر، دیگه ‌دنبال ازدواج‌کردن نیستن و دوست دارن فصل تازه ی زندگی‌شون رو با مجردی سپری کنن.

مژگان: حتما اطرافتون کسایی رو دیدین که فکر میکنن ازدواج یه معجزه اس که حلال تمام مشکلاته! یعنی میگن اگه ازدواج کنی تمام درهای خوشبختی به روت باز میشه! شاید خود شما هم این تفکر رو داشته باشین. اگه اینطوره حتما تا پایان این برنامه با ما همراه باشید!

نازنین: این نوع تفکر به چند دلیل عمده و مهم کاملا اشتباهه!/ اول باید درک کنیم که ازدواج دارو یا درمان نیست که بشه مشکلات رفتاری و ارتباطی رو به‌ کمک اون رفع کرد/ ازدواج راهی برای حل مشکلات درونی ما نیست/  با ازدواج، نه‌تنها مشکلات ارتباطی و رفتاری افراد حل نمیشه، بلکه حتی ممکنه شدیدتر هم بشه چون ما دیگه یک نفر نیستیم. ما هستیم//

یادمون باشه آدما مسئول گذشته و تجربه های گذشته ی ما نیستن. اونام به این امید که خیلی از مشکلاتشونو حل کنن و داشتن یه نفر که بهش تکیه کنن قدم تو  این راه گذاشتن اگر دو نفر از نظر ارتباطی و رفتاری به بلوغ رسیده باشن، احتمالا بعد از ازدواج هم این بلوغ تو زندگیشون بیشتر نمود پیدا میکنه؛ به نظر من به بلوغ رسیدن تو یه رابطه یعنی دو نفر که بتونن با هم حرف بزنن. این که بدونن دو نفر می تونن نظریات افکار متفاوت داشته باشن و همیشه قرار نیست به توافق برسن. مهم ای که بشه راجع به این تفاوتها و اختلاف ها حرف زد.

مژگان: البته داشتن گوش شنوام خیلی مهمه! بعضیا هم فکر میکنن برای فرار از تنهایی باید تن به ازدواج داد. شاید تنها بودن خیلی سخت باشه ولی این اصلا دلیل خوبی برای ترک دنیای مجردی نیست. اگه شما تو تنهایی خودتون فرد خوش‌حال و ممنونی نباشید، تو دوران متأهلی هم نمی‌تونید خوش‌حالی  باشید و خوشبختی رو تجربه کنید. خوش‌حالی و خوشبختی در گرو ازدواج نیست . خوشحالی از درون ما نشات میگیره و با چیزایی که تو دنیای بیرونه یا ازدواج  نمیشه پیداش کرد و اگه به‌اندازه ی کافی از تنهایی‌تون لذت نمی‌برید، تو زندگی دونفره هم شانس چندانی برای لذت بردن از زندگی ندارید. اصلا از اسمش مشخصه، وقتی میگیم «شریک زندگی» یعنی شریک هر آنچه که داریم! و این شامل احساسات ما هم میشه

پس ما شریک احساسات همدیگم هستیم.

نازنین: دقیقا! مطمئن باشید طرف مقابل شما قرار نیست با چوب جادویی خودش بیاد و زندگی شما رو از این رو به اون رو کنه! /زندگی‌ یه قانون کلی نداره. همه ی آدم‌ها که نمی‌تونن بر اساس یه سری احکام کلی، روش و منش زندگی خود‌شون رو تعیین کنن، می‌تونن؟/ هرکسی یه داستانی داره و سرنوشتش رو بنا به خواسته‌ها و شرایط خودش پیش می‌بره/. ازدواج وقتی میتونه گزینه‌ی مناسبی برای شما باشه که ابتدا به بلوغ جسمی، فکری و احساسی کافی رسیده باشین و در وهله ی بعد، خودتون رو آماده حس کنید و با دلایل درست و منطقی سراغ این مقوله برید/. یه رابطه ی سالم، یه ازدواج موفق و یه تجربه ی تأهل خوش‌آیند وقتی بوجود میاد که شما خودتون این تصمیم رو بگیرید و بتونید با دقت و درایت فرد مناسبی رو انتخاب کنید.//

مژگان: طبق برخی تحقیقاتی که انجام شده، افراد به دلایل متفاوتی ممکنه میل به تجرد داشته باشن، که ما امروز به چند تا مورد اشاره میکنیم. مثلا، این روزا هزینه‌های بالای زندگی جزو دلایل اصلی ترجیح مجرد بودنه. خیلیا دوست دارن ازدواج کنن اما مطمئن ان که از پس هزینه‌های بالای زندگی خانوادگی برنمیان؛ پس عطای ازدواج رو به لقاش بخشیدن!

نازنین: خیلیا هم عقیده دارن که مجرد بودن آزادی عمل بیشتری به زندگیشون میده/ و خب تو بعضی موارد بیراه هم نمیگن!/ چون حس مالکیت ما آدما آزادی عمل طرف مقابلمون و ازش صلب می کنه/ بعضی از این افراد معتقدن که عمر کوتاه‌تر از اونه که با دست و پنجه نرم کردن با دردسرها و چالش‌های زندگی متأهلی بخوایم از لحظه های خوش مجردیمون بی‌نصیب بمونیم/ ما نمی تونیم قضاوت کنیم و بگیم این افراد درست فکر میکنن یا غلط، بلکه همونطور که اشاره کردیم، هرکسی با توجه به شخصیت و شرایطش، تجربه هاش و آمادگی درونی اولویت بندی می کنه و طبق همون ها تصمیم میگیره.//

مژگان: آخرین دلیلی که میخوایم بهش اشاره کنیم و باعث میشه که افراد میل به مجرد موندن داشته باشن، نبود اعتماد کافی در جامعه اس. ما قبلا درمورد اعتماد اجتماعی صحبت کردیم و اینجا میشه فهمید که چقدر این اعتماد مهمه و ابعاد مختلفی رو در بر میگیره. این افراد معتقدن که شناخت یه فرد دیگه برای راه ‌دادن اون به زندگی سخت شده و ترجیح میدن که خطر و ریسک ورود به زندگی نامناسب و نامطلوب رو نپذیرن.

نازنین: از قدیم گفتن: «ازدواج مثل هندونه ی سربسته میمونه»/شاید خیلی تشبیه درستی نباشه ولی میشه گفت: ما هرچقدرم که سعی کنیم از طرف مقابل خودمون شناخت کافی بدست بیاریم و به روش های مختلف بخوایم خطرات زندگی مشترک رو کاهش بدیم/ بازم ممکنه صدها اتفاق پیش بینی نشده تو زندگی ما رخ بده و ما رو دچار چالش کنه.//

مژگان دوستی داشتم که بعد از 26 سال از همسرش جدا شده بود/وقتی دلیلشو پرسیدم بهم گفت/ که بعد از این همه سال متوجه شده که همسرشو خوب نمیشناخته/

مژگان: به همین دلیله که شاید عشق و دوست داشتن  و شناخت و درک حقیقی یکی از ملزمات ازدواج موفقه. پس عزیزان، اگه اطرافتون افراد مجردی هستن که به هر دلیلی میل به ازدواج ندارن، بیاین سعی کنیم با دخالت های اشتباه و قضاوت های غیرمنصفانه باعث آزار و بهم زدن تعادل زندگیشون نشیم و به حریم شخصی همدیگه احترام بزاریم. و اگه خود شما هنوز مجرد هستین و اطرافیانتون سعی دارن که شما رو به هر دلیلی مجاب به ازدواج کنن، با دلیل و منطق، خیلی دوستانه، دلایل مجرد بودنتون رو براشون توضیح بدین و محترمانه ازشون بخواین که به تصمیم شما احترام بزارن. اگر حس میکنید به هر دلیلی برخلاف میل باطنی خودتون تصمیم به ازدواج میگیرید و هنوز آمادگی این فصل از زندگی رو ندارید، حتما با یه متخصص صحبت کنید و ازش کمک بگیرید.

نازنین: تا من و مژگان جون یه گلویی تازه کنیم، ازتون دعوت میکنم به یه سرود زیبا گوش بدین و اگه دوست داشتین از تجربیات خودتون برامون بنویسید. بعد از یه استراحت کوتاه با بخش دوم برنامه ی زنان امید همراهتون خواهیم بود.

(میان برنامه)

مژگان: به برنامه ی زنان امید خوش برگشتین. امروز ما در بخش اول برنامه درباره ی مجرد بودن باهاتون صحبت کردیم و در بخش دوم قراره ببینیم که چرا پولس رسول مجرد بود و نظرش درمورد ازدواج و تجرد چی بود.

نازنین: احتمالا همه ی شما پولس رسول رو میشناسید. پولس یکی از یهودیانی بود که بعد ا ز مصلوب شدن خداوند، بهش ایمان آورد و بعد، تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین چهره های مسیحی شد و رساله های زیادی به کلیساهای مختلف نوشت. پولس در رساله ای که به قرنتیان نوشته بود، اینطور گفته:« خواست من این است که از هر نگرانی به دور باشید. مرد مجرد نگران این است که چگونه خدا را خشنود سازد؛ در حالی که مرد متاهل نگران امور دنیاست، نگران اینکه چگونه همسرش را خشنود سازد، و توجه او به امری واحد معطوف نیست…» و در ادامه همین رو در مورد زنان مجرد و متاهل هم عنوان میکنه و بعد دلیلش رو به این شکل بیان میکنه که:« من اینها را برای منفعت شما می‌گویم، نه تا در قید و بندتان بگذارم. مقصودم این است که به شایستگی زندگی کنید و هیچ دغدغه‌ای شما را از سرسپردگی به خداوند بازندارد.» البته پولس در اینجا قصد نکوهش ازدواج رو نداره 

مژگان: جای دیگه ای تو همون رساله، پولس اینطور گفته:«آرزو میکردم همه چون من بودند، اما هرکس عطایی خاص از خدا یافته است؛» (اول قرنتیان 7:7) اینجا منظورش از «چون من»، مجرد بودن خودشه و جالبه که تجرد رو یکی از عطایای خداوند میدونه. پس اینجا می بینیم برخلاف اینکه بعضی ها فکر میکنن خدا به همه حکم کرده تا ازدواج کنن، کتاب مقدس به هیچ وجه همچین نسخه ای برای کسی ننوشته، بلکه این انتخاب رو به عهده ی خود ما گذاشته.

نازنین: در حقیقت، طبق کلام خدا، همونطور که ازدواج خوبه، مجردی هم خوبه. و به قول پولس رسول، به برخی «داده شده». اما وقتی پولس از مجردی به عنوان یه موهبت صحبت می‌کنه، از یه توانایی خاص یا یه نوع برتری صحبت نمی‌کنه، بلکه داره از وضعیت مجرد بودن میگه. در واقع میخواد بگه تا زمانی که این عطیه رو دارید، به این فکر کنید که این هدیه ای از جانب خداونده! همونطور که ازدواج هم اگر صورت بگیره، هدیه ای از خداس. ما باید موقعیت خودمون رو، اعم از تجرد یا ازدواج، به عنوان هدیه ای از فیض خداوند بدونیم و با آغوش باز اون رو بپذیریم.

 

 مژگان: عزیزان، متاسفانه وقت برنامه ی ما اجازه نمیده تا درمورد تک تک این آیات صحبت کنیم، ولی تشویقتون میکنم که حتما این بخش از رساله ی اول قرنتیان رو مطالعه کنید، چون خیلی بخش جالبیه! و پولس تو این فصل نه تنها درمورد تجرد صحبت کرده، بلکه توصیه های خیلی خوبی به افراد متاهل داره  که خوندنش خالی از لطف نیست.

نازنین: مژگان، من یه دوستی داشتم که همیشه میگفت:«تو قلب من هیچ چیزی مهم تر از بشارت محبت مسیح به مردم نیست. مسیح به من وعده ی حیات جاودان داده و محبت مسیح برای من کافیه».  برام خیلی جالب بود و حتی منو بنا کرد! چون با خودم فکر میکنم که وقتی دوست من میتونه تمام تنهایی خودش رو با محبت خداوند پر کنه، حقیقتا محبت خدا چقدر عظیمه! محبت خدا تمام خلا های عاطفی ما رو میکنه و عشقی ناب رو بهمون هدیه می کنه. و باعث دلگرمیمون  میشه. میدونین عزیزان، ما همیشه قرار نیست کنار هم باشیم، انسان به هر دلیلی ممکنه از عزیزانش جدا بشه، دور بشه، و تنها بمونه. ولی وقتی به این فکر میکنم که خدایی دارم که انقدر منو دوست داره و تا ابد کنار منه، خیلی بیشتر نسبت به تنهایی یا طردشدگی احساس امنیت میکنیم.

مژگان: نازنین منم همین حسو دارم. بدون شک دوست داشتن عیسی و محبتی که عیسی به ما داره خیلی خاص تر و صمیمی تر از هر ارتباط و پیوند دیگه ایه. البته این موضوع به این معنی نیست که اگه ما ازدواج کنیم دیگه نمیتونیم اون رابطه ی صمیمی رو با عیسی داشته باشیم. وقتی ما ازدواج میکنیم یه نفر رو داریم که خیلی بهمون نزدیکه و همونطور که در کلام خدا گفته «هر دو یک تن میشیم» و میتونیم با هم دعا کنیم. میتونیم با همدیگه از ارتباطمون با مسیح لذت ببریم و تو این سفر کنار هم باشیم و رشد کنیم.

نازنین: اینم فراموش نکنیم که هیچ ایمانداری بعد از مرگ ازدواج نمیکنه چون همونطور که عیسی مسیح گفت/ ما مثل فرشتگان خواهیم شد/ درواقع ما همگی عروس عیسی هستیم/ ازدواج انسانی بازتابی از رابطه ایه که خدا می خواد برای همیشه با قوم خودش از اون لذت ببره/ کتاب مقدس بارها از عیسی به عنوان دامادی صحبت می کنه که یه روز برمی گرده تا عروسش، کلیسا رو ​​به آسمان ببره تا در خلقت جدید با او باشه/ درسته که ما می تونیم چیزی از اون ازدواج صمیمی با مسیح رو اینجا روی زمین با کار روح در زندگی خودمون تجربه کنیم و درسته که روابط انسانی مهمه/ اما هیچ کدوم به اندازه رابطه ابدی ما با عیسی مهم نیست. همه ی ما ایمانداران با اشتیاق منتظر روزی هستیم که در آسمان به خداوندمون بپیوندیم//

مژگان: آمین. خب عزیزان، وقت برنامه ی امروز ما رو به اتمامه ولی دوست دارم قبل از پایان برنامه با هم یکدل بشیم و کمی دعا کنیم. «خدای عزیزم، شکر بابت مشارکت امروز. شکر که پسرت عیسی رو فرستادی تا جانش رو برای من بده و سنگینی گناهانم رو از روی دوشم برداره. مرسی که من رو محبت کردی و به عنوان فرزند خودت پذیرفتی. ازت میخوام کمکم کنی تا در هر لحظه از زندگیم به تو اعتماد کنم. چرا که تو بهتر میدونی چه چیزی برای من بهتره و من ایمان دارم که تو به نیازهای من آگاهی. کمکم کن تا همونطور که تو به من محبت کردی، من هم بتونم دیگران رو محبت کنم. در نام عیسی مسیح طلبیدم، آمین.»

نازنین: آمین. مرسی مژگان جان. دوستان عزیز مثل همیشه منتظر شنیدن نظرات و شهادت های شما هستیم. شما می‌تونین از طریق  راههای ارتباطی ما با شماره تماس 

۰۰۳۱

۶۳۸

۹۸    ۹۸    ۹۸ 

و  یا ایمیل أدرس 

wrpersian@gmail.com

با ما در تماس باشید

تا برنامه ی بعد، خداوند یار و یاورتون باشه.

 

مژگان: خدانگهدار عزیزان.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *