زنان امید

شماره:  1057 

 برای وارد شدن به ملکوت خدا باید مثل کودکان باشید 

درس زندگی: پیوند عاطفی با نوزاد و کودک

درس روحانی: فروتنی

جمله کلیدی: برای وارد شدن به ملکوت خدا باید مثل کودکان باشید

 

مژگان: 

درود، درودی پر از محبت به شما فرزندان خدا. خیلی خوشحالم که امروز هم از طریق برنامه زنان امید به همراه دوست عزیزم شقایق، در خدمتتون هستیم.

 شقایق:

 سلام به شما همراهان عزیز و گرامی. امیدوارم که از برنامه ی امروز ما، لذت ببرید.

 مژگان:

 دوستان، امروز قراره در مورد یه موضوع خوشایند و لذت بخش صحبت کنیم. لااقل برای من که اینطوره! موضوع برنامه امروز در بخش درس زندگی، پیوند عاطفی با نوزاد و کودکه.

 شقایق: 

و در بخش روحانی هم قراره در مورد تواضعی که از جنس فروتنی کودکانه اس، صحبت کنیم.

 مژگان:

 پیوند عاطفی نوزاد با والدین، اولین ارتباط عاطفی و پیوندیه که کودک تجربه میکنه . از طریق این پیوند، حس اعتماد ، امنیت و اطمینان در کودک شکل میگیره و فقدان اون میتونه در تمام طول عمرش، بر زندگی اون تاثیری منفی داشته باشه.

شقایق: 

خوشبختانه سالها پیش محققین دریافتن که ایجاد پیوند عاطفی بین والدین و کودک، از دوران بارداری شروع میشه. و این ارتباط از طریق صحبت کردن با جنین اتفاق میافته.

مژگان: 

بله و چه قدر این ارتباط اهمیت داره . به جز صحبت کردن، راه های دیگه ای هم برای ارتباط با کودکان وجود داره که یکی از اونها، حس لامسه اس. امروزه پزشکان توصیه میکنن که تا جایی که ممکنه، فرزندتون رو در آغوش بگیرید، نوازش کنید و با اون تماس پوستی داشته باشید. حتی من شنیدم که تماس پوستی مادر و نوزاد در لحظه تولد نوزاد، چقدر میتونه بر روان کودک در آینده تاثیر گذار باشه. و امروزه می بینیم که بلافاصله بعد از به دنیا آمدن نوزاد ، پزشکان این تماس پوستی رو برقرار می کنن .

شقایق:

 مژگان جان، وقتی در مورد بغل کردن صحبت کردی یاد این افتادم که قدیما میگفتن نوزاد و زیاد بغل نکنید، چون به اصطلاح بغلی میشه و دیگه روی زمین ساکت نمیمونه .

مژگان: 

آره شقایق جان منم خیلی اینو شنیدم. خودم به شخصه اون دوران اصلا این حرفو قبول نداشتم. زمانی هم که ترنم به دنیا اومد، دائماً بغلش میکردم اما برعکس چیزی که میگفتن، اتفاقاً دختر من خیلی آروم بود و وقتی رو زمین میذاشتمش بیقراری نمیکرد.

شقایق:

 آخی …. چقدر خوب! دوستان، شما هم به این نکته دقت کنید و فرزندتون رو بر اساس این استدلال اشتباه «بغلی شدن» از آغوش پر مهرتون محروم نکنید. مورد بعدی که به محکم تر شدن این پیوند کمک میکنه، ارتباط چشمی با نوزاده. هرچقدر بینایی کودک ارتقا پیدا میکنه، ارتباط چشمی بیشتری هم با والدینش برقرار میکنه. و بعد از مدتی، می بینیم که نوزاد کم کم شروع میکنه به تقلید از حرکات و رفتار والدین و افراد نزدیکش. دقت کردید که نوزادان موقع شیر خوردن چطور به چشمهای مادر زل میزنن؟ اونا نیاز دارن که حتی از نگاه شما هم عشق و آرامش رو دریافت کنن! پس اگه شما هم یه مادر هستین و تا به حال به این موضوع دقت نکردین، تشویق تون میکنم که از این به بعد موقع شیر دادن به چشم های زیبای کوچولوتون نگاه کنید و بهش عشق بدین.

 مژگان: 

و اما سومین راه ارتباط با نوزاد، ارتباط کلامیه. صدا، نقش مهمی در ایجاد این رابطه عاطفی ایفا میکنه. نوزادان به صداها و لحن های مختلف واکنش نشون میدن. خیلی مهمه که ما با صدای ملایم و با آرامش با کودک صحبت کنیم و به خصوص در چند ماه اول، مواظب باشیم که با صدای بلند، اونها رو مضطرب نکنیم. حتی اگه فرزند دیگه ای هم داریم که بزرگتره، باید قبل از تولد بهش یاد بدیم که از ایجاد صداهای بلند خودداری کنه. چون نوزاد تازه متولد شده، خیلی حساسه.

شقایق: 

ما باید بدونیم که اولین پاسخ شفاهی نوزاد به ما گریه اس. و در واقع فقط از اون طریق میتونه به ما بفهمونه که نیاز به چیزی داره. بعضی از مادرها بعد از چند وقت متوجه نوع گریه فرزندشون میشن. مثلاً وقتی کودک گرسنه اس، نوع گریه هاش با وقتی که پوشک شو کثیف کرده متفاوتِ. چند سال پیش من یه برنامه در رابطه با نوع گریه نوزادان دیده بودم که اسمشو یادم نیست. ولی چیزی که اهمیت داره اینه که شما همیشه باید به گریه های کودک پاسخ بدین. چون این موضوع، به فرایند ایجاد پیوند عاطفی بین شما و نوزاد کمک میکنه. و کودک از این طریق خیلی چیزها رو یاد میگیره و حس اعتماد و امنیت در اون شکل می گیره.

مژگان: 

شقایق ، در مورد گریه نوزاد بازم یاد یه جمله دیگه از قدیمیا افتادم ! البته من احترام زیادی برای اشخاص مسن و حرفهای حکیمانه شون قائلم، اما خوب بعضی از اونا رو هم قبول ندارم. مثلاً اینکه بعضی از قدیمیا میگن، نوزاد هر وقت گریه میکنه بغلش نکنید یا بهش توجه نکنید، چون لوس میشه! اما امروزه با توجه به تحقیقات و تجربیات پزشکان و دانشمندان، میدونیم نوزادی که گریه میکنه، یا به چیزی نیاز داره، و یا چیزی داره اذیتش میکنه. خوب طفلی زبون نداره که حرف بزنه! این تنها راه ارتباطش با دنیای بیرونِ. واقعا مرسی که به این نکته اشاره کردی.

 شقایق: 

خواهش می کنم عزیزم. میدونی مژگان، من با اینکه خودم هنوز تجربه باردار شدن رو پیدا نکردم، ولی از روی کنجکاوی، و میشه گفت محکم کاری، چند سالی هست که در رابطه با بارداریُ مادر شدن و روانشناسی کودک مطالعه میکنم.

مژگان:

 چقدر خوب! بازم به قول قدیمیا: کار از محکم کاری عیب نمیکنه!

شقایق: 

دقیقا! خب پیشنهاد دیگه ای که برای شما والدین عزیز داریم، و بهتون کمک میکنه تا بتونید این پیوند عاطفی رو ایجاد و یا محکم تر کنید، وقت گذروندن با نوزاد یا کودکتونه. شما والدین عزیز باید در طول روز با فرزندتون صحبت کنید، براش کتاب بخونید، شعرهای کودکانه بخونید و با اون بازی کنید. می تونید از اسباب بازی های مخصوص سن کودکتون استفاده کنید. یا میتونید حرکات خاصی مثل حرکات کششی رو با کودکتون تمرین کنید. حتی می تونید باهاش برقصید! چیزی که مهمه اینه که حتماً برای فرزندتون این وقتو بزارین و حین انجام این کار، اجازه ندید هیچ چیزی مخصوصا تلفن همراهتون حواس شما رو پرت کنه ! من خودم یادمه که مامانم از سن خیلی کم مدام برام کتاب میخوند! وقتی یکم بزرگتر شدم، حداقل روزی یه بار ضبطو روشن میکرد و باهام میرقصید! و این خاطرات هیچوقت از ذهنم پاک نمیشه!

مژگان: 

چقدر قشنگ! من یه صحبتی به طور خاص با آقایون عزیز دارم. بعضی از  پدر ها معتقدن که نوزاد یا کودک اونطوری که به مادرش وابسته اس و مادرش رو دوست داره، در قبال پدرش این حس رو نداره. خوب البته درسته که کودک نه ماه در شکم مادرش قرار داره و این پیوند عاطفی یه جورایی از همون دوران ایجاد میشه. این هم درسته که اکثر کودکان و نوزادان اغلب وقتشون رو با مادر سپری می کنن، که خب اون هم جای بحث داره! اما بخش زیادی هم بستگی به رفتار پدر و بروز احساساتش داره. خیلی مهمه که شما فرزندتون رو، نوزادتون رو، دائم در آغوش بگیرید. باهاش صحبت کنید، بازی کنید، پوشک شو عوض کنید، حمامش کنید، حین شیر دادن کنار همسرتون بشینید و یا با شیشه شیر به فرزندتون شیر بدین. به طور کلی منظورم اینه که باهاش وقت بزارید و مطمئن باشید که در نتیجه ی این تلاش شما، یه پیوند عاطفی قوی بینتون برقرار میشه.

شقایق: 

دقیقا همینطوره. بعضی ها معتقدن که دلیل وابستگی نوزاد به مادر، شیر مادره. یعنی چون مادر، منبع تغذیه نوزاده و تغذیه جزو اساسی ترین نیازهای نوزاد محسوب میشه، در نتیجه نوزاد به مادر وابسته میشه. اما این نظریه اصلاً واقعیت نداره. چند سال پیش دانشمندان روی چند تا میمون یه آزمایشی انجام دادن و بچه میمون ها رو کمی بعد از تولد، از مادرشون جدا کردن و در کنار دو مادر مصنوعی قرار دادن. بدن یکی از مادرهای مصنوعی از سیم لخت و بدن اون یکی، از لاستیک ابری با روکشی از پارچه پرزدار بود. مادر سیمی طوری ساخته شده بود که بچه میمون ها می تونستن از بطری نصب شده به سینه اش، شیر بخورن. اما جالب اینجاس که همه بچه میمونها مدام به مادر پارچه ای چسبیدن. چون حس مادر واقعی شونو بهشون میداد. میدونین، با اینکه تغذیه عامل اصلی حیات و بقای کودکه، اما نیاز به محبت و توجه گرفتن هم به نوعی تغذیه روح محسوب میشه، که فقدان اون خیلی زیان بار تر از کمبود تغذیه جسمانیه.

مژگان:

 کاملاً همینطوره. نکته مهم اینه که پیوند عاطفی نوزاد و کودک با والدین، مبنای تمامی روابط بعدی اون خواهد بود. به نوعی میشه گفت که تمام زندگیشو تحت الشعاع قرار میده. خوب دوستان عزیزم، امیدوارم که تا به اینجای برنامه از موضوع امروز ما لذت برده باشید. تا منو شقایق جان با یه گلویی تازه کنیم، شما هم حین شنیدن یه سرود زیبا، یه فنجون چای دبش برای خودتون بریزید تا باهم به بخش روحانی برنامه بریم. با ما همراه باشید.

موزیک میانی

شقایق: 

دوستان عزیز، با ادامه برنامه زنان امید در خدمت شما هستیم. در بخش قبلی برنامه در مورد پیوند عاطفی با کودک یا نوزادمون صحبت کردیم. و قرار شد که در بخش دوم، از منظر روحانی به این موضوع بپردازیم. میدونین، کودکان موجوداتی شیرین ، مهربون ، فروتن و عاری از کینه هستن. اتفاقاً عیسای مسیح  در جایی به شاگردانش میگه که برای وارد شدن به ملکوت خدا باید مثل بچه ها باشید.

 مژگان: 

بله، قضیه ازین قراره که روزی شاگردان عیسی سر جایگاه و مقامشون با هم بحث میکردن و میخواستن بدونن که کدوم یکی از اونها در ملکوت خدا، مقام بزرگ تری داره. عیسی کودکی رو صدا میزنه و اونو بین شاگردان میاره و بهشون میگه: تا از گناهان تون دست نکشید و به سوی خدا بر نگردید، تا مثل این بچه‌ها نشید، هرگز نمی تونید وارد ملکوت خدا بشید. پس هر کس که خودشو مثل این کودک فروتن کنه، در ملکوت خدا بزرگترین خواهد بود.

شقایق:

 در واقع همونطور که کودکان به والدینشون اعتماد کامل دارن، خداوند میخواد که ما هم نزد اون فروتن بشیم و دلی بدون ریا داشته باشیم، و تمام و کمال به خدا اعتماد کنیم.

مژگان: 

آمین که اینطور بشه! عیسی مسیح دیدگاه تازه ای رو به اونها معرفی کرد که در اون، برای بالا رفتن ، باید پایین رفت. یعنی برای جلال پیدا کردن، باید فروتن شد. اون به لزوم فروتنی و تواضع اشاره میکنه و این پیغام، شامل حال ما هم میشه. اینکه باید مثل کودکان فروتن، بی ریا، بدون کینه، و خالی از غرور و تکبر باشیم . بچه ها مغرور و دورو نیستن، بلکه صادق و روراستن.

شقایق:

 بله، فروتنی یعنی ملایمت ، افتادگی و فقدان مَنیَت . در کتاب مقدس، فروتنی یک رفتار قلبی و فکری محسوب میشه، نه برخورد ظاهری . یه انسان میتونه در ظاهر فروتن باشه، اما قلبی پر از غرور و خودخواهی داشته باشه. در انجیل متی باب ۵ آیه ۳ میخونیم که: خوشا به حال فقیران در روح، زیرا پادشاهی خدا از آن ایشان است.

مژگان:

 آمین. حالا شاید براتون سوال بشه که فقیرانِ در روح یعنی چی ؟ با اینکه کلمه فقیر و مسکین، در وهله اول به فقر مادی اشاره می کنه، اما در معنی و مفهوم عرفانی و معنوی، به کسی اشاره داره که پناه و پناهگاهی جز خدا نداره و با فروتنی و تواضع به خدا تکیه میکنه. در عهد عتیق، اصطلاح فقیر و مسکین به کسی اطلاق میشه که مورد ظلم و ستم قرار گرفته و قادر نیست خودشو از بند ستم رها کنه، و برای رهایی فقط و فقط به خدا امید بسته . به طور کلی، فقیر در روح کسیِ که میدونه که چقدر به خدا نیاز داره و تنها با قدرت خداس که میتونه بر هر چیزی غلبه کنه.

شقایق: 

فروتنی اساس حیات مسیحه. عیسی مسیح، به عنوان خدا در ابدیت بوده. با این حال، خودشو با انسان شدن فروتن کرد. در واقع اون جسم انسان رو به تن کرد یا میشه گفت خودش رو با جسم انسان پوشانید . اون خودشو با شبیه ما شدن پایین آورد، تا ما بتونیم اونو بشناسیم . در هیچ جای تاریخ چنین مثالی از فروتنی وجود نداره . خدا انسان شد و معنی نام خداوند، یعنی عمانوئیل، از همین جا گرفته شده. همونطور که میدونید، عمانوییل یعنی  «خدا با ما». رساله فیلیپیان باب ۲ آیات ۵ تا ۱۱ به زیبایی تجسم فروتنانه خداوند رو به تصویر میکشه.

 مژگان: 

هدف ما ایمانداران، شبیه مسیح شدنه. پس ما باید خودمون رو با فروتنی بپوشونیم. یعنی ما باید خواهان فروتن بودن در قلب و زندگیمون باشیم. عیسی یک زندگی کاملاً مقدس داشت. زندگی اون تصویر کاملی از فروتنی بود. پس اگه ما میخوایم به شباهت خداوند در بیایم، باید زیردستِ خدای قادر مطلق فروتن بشیم.

شقایق:

 شخص فروتن کسیِ که در اطاعت و سرسپردگی کامل نسبت به خدا زندگی میکنه . اون تو هر چیزی کاملاً به خدا متکیِ و میدونه که بدون اون، هیچِ . ما در باغ عدن عدم فروتنی و اطاعت رو در آدم و حوا می بینیم که می خواستن مستقل از خدا ، خدایی کنن.  و این منجر به اولین و بزرگترین گناه بشر شد . ما هم گاهی خواسته یا ناخواسته می خوایم که خدای زندگی خودمون باشیم و همه چیز طبق میل و اراده ما انجام بشه. غافل از اینکه، نمیدونیم اراده خدا برای زندگی‌ ما چیه.

مژگان: 

درسته شقایق جان. معمولا هم سریعا انگشت اشاره مون رو به سمت خدا میگیریم و ازش میپرسیم که چرا اجازه داد تو این شرایط قرار بگیریم. اجازه بدید یه داستان از کتاب مقدس براتون تعریف کنیم . یه شب قبل از عید پسخ ، عیسی مسیح بعد از شام یه حوله به کمرش بست و بعد، با یه لگن آب وارد اتاق شد و شروع به شستن پاهای شاگردانش کرد . کاری که در اون زمان معمولاً نوکران و خدمتکاران انجام می دادن. چون اون دوران، افراد صندل می پوشیدن و همه جا هم خاکی و کثیف بود. معمولا افرادی که هم سطح بودن یا نسبت به اون یکی سطح بالاتری داشتن ، پایِ کسی رو نمی شستن، جز در مواردی که بیانگر یه عشق عمیق بود.

 شقایق: 

شاگردان از اینکه استاد و سرورشون خم شده بود و پاهای کثیف اونها رو میشست، شوکه شده بودن. حتی اولش نمیخواستن اجازه بدن که عیسی چنین کاری انجام بده. ولی خوب اون میخواست چه درسی به اونا بده ؟ در واقع کار عیسی مسیح نمادی از شست و شوی روحانی و فروتنی در مسیحیت بود . او با شستن پای شاگردانش،  به اونها درس فروتنی و فداکاری داد.

 مژگان: 

بله دقیقا همینطوره. عیسی یه الگو به شاگردان داد، چون می بینیم که بعد از این کار به اونها میگه : « پس اگر من که سرور و استاد شمایم پاهای شما را شستم، شما نیز باید پاهای یکدیگر را بشویید. من با این کار سرمشقی به شما دادم تا شما نیز همانگونه رفتار کنید که من با شما کردم » و این الگو، نه فقط برای شاگردان، بلکه برای من و شما هم هست.

شقایق:

 بله مژگان جان. خداوند عیسی، از شاگردانش نخواست که به او سجده کنن یا به اجبار او رو خدمت کنن. خداوند نیومد به شاگردانش بگه که: باید مطیع باشید! باید از من اطاعت کنید! چون من خداوندم! بلکه با فروتنی چنین سرمشقی رو برای ما به جا گذاشت. اما متاسفانه امروزه در کلیسا افرادی رو می بینیم که خدمتشون در فروتنی و تواضع نیست . تک تک ما توی هر وضعی که قرار داریم، چه از لحاظ مقام و منصب اجتماعی، و چه در خدمت کلیسایی، باید مراقب باشیم که با فروتنی رفتار کنیم و هدف ما تنها جلال خدا باشه و بس.

مژگان: 

آمین. دوستان عزیزم، برنامه امروز ما هم رو به اتمامه. امیدوارم که از این برنامه برکت گرفته باشید. اگر سوالی براتون پیش اومده یا اگر احتیاج به راهنمایی دارید، همینطور اگر پیشنهادی برای بهتر شدن کیفیت این برنامه دارید، تشویقتون میکنیم که با ما در ارتباط باشید.

شقایق: 

بله عزیزان راههای ارتباطی ما

مژگان: 

پس تا هفته آینده و یه زنان امید دیگه، شما رو به دستان پر مهر و محبت خداوند می‌سپارم .

شقایق: 

لحظه هاتون خوش و تا درودی دیگر بدرود.

1 reply
  1. mohammad reza badri
    mohammad reza badri says:

    درود
    خسته نباشین خوب و آموزنده بود
    افکارتان به نور روح القدس منور🙏🏻

    Reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]