زنان امید

شماره:  1056 

می‌خوام که خدا با محبتش خودانگاره منو شکل بده

موضوع اجتماعی: خود پنداره یا خود انگاره

موضوع روحانی:  نقش شیطان و کلام خدا در شکل گیری خودانگاره

جمله کلیدی: می‌خوام که خدا با محبتش خودانگاره منو شکل بده و این محبت، به عمیق‌ترین بخش احساساتم نفوذ کنه

نویسنده: مژگان

گوینده: مژگان و نازنین

 خودتو چطور می‌بینی؟ 

به نظرت چطور شخصیتی داری؟  

دیگران تو رو با چه مشخصه‌ای می شناسن؟

 ارزش‌هات از کجا سرچشمه گرفته؟ 

اصلاً چه تصویری از خودت داری؟ 

ببینم اصلا چقدر از خودت شناخت داری؟ 

و این شناخت از کجا نشأت گرفته؟  

اگه میخای جواب سوالاتتو بگیری، با برنامه ی امروز ما همراه باش!

موزیک

نازنین : 

درود به شما دوستان و همراهان عزیز! به برنامه ی زنان امید، خوش اومدین. من نازنین هستم و امیدوارم که برنامه امروز ما براتون جذاب باشه!

 مژگان: 

منم سلام می‌کنم به شما شنوندگان گرامی. منم مژگان هستم و امروز هم با یک موضوع مفید و کاربردی، در خدمت شما خواهیم بود. امیدوارم که از برنامه ی امروز برکت بگیرید.

نازنین:

 امروز قراره در مورد خود پنداره یا خودانگاره صحبت کنیم. ببینم، أصلا تا حالا همچین اسمی به گوشتون خورده؟

مژگان:

 تعریف خودپنداره به طور مختصر یعنی، تصور شخص از خودش . تصور شما درباره  ی خودتون ممکنه مثبت و قوی باشه، یا ضعیف و منفی. تصور شما از خودتون هم عوامل درونی داره و هم عوامل بیرونی . در واقع، چهار عامل به شما کمک میکنه که خود انگاره ی خودتون رو بسازید. این چهار عامل عبارتن از : دنیای بیرونی ، دنیای درونی ، شیطان و نیروهای شریر ، و خدا و کلامش . در این بخش به دو عامل اول می‌پردازیم و در بخش روحانی، دو عامل بعدی رو بررسی می‌کنیم.

نازنین:

 دنیای بیرونی شامل تمام عواملیه که به نسل ما منتقل شدن و بر تولد ، طفولیت و نوجوانی ما اثر گذاشتن . دنیای بیرونی شامل تجربیات ما از بدو تولد تا زمان حاله. تجربیاتی که از دنیای بیرونی داشتیم بیانگر طرز رفتار دیگران- مخصوصاً والدین ما- با ماست. همچنین بیانگر نوع تعلیم و تربیتی که دریافت کردیم و چگونگی ارتباط ما با دیگران در دوران اولیه ی زندگیه.

مژگان: 

در واقع، این دنیا اساسا بازتابی از پیام‌هاییه که والدین و اعضای خانواده ی ما از طریق حالت‌های چهره ، تن صدا ، رفتار ، کلمات و عملکردشون به ما فرستادن . جورج هِربِرت مید روانشناس اجتماعی برجسته، برای تشریح روابط فرد با دنیای بیرونیش از اصطلاح جالب  «خویشتنِ آیینه‌ای» استفاده می‌کنه . ایشون میگن که یک کودک درک محدودی از خودش داره اما وقتی بزرگ میشه کم کم به تفاوت‌ها پی می‌بره و تصویری از خودش تو ذهنش می‌پرورونه . اون این تصویر رو از کجا به دست میاره؟ از بازتاب رفتار افراد مهم زندگیش.

نازنین: 

پس عزیزان می بینید که شما والدین چقدر باید مراقب رفتار و گفتار خودتون نسبت به فرزندانتون باشید . تصورات و احساساتی که والدین نسبت به خودشون دارن، اغلب بازتاب تصورات و احساساتیه که اعضای خانواده به اونها القا کردن. پس زمانی که این بازتاب‌ها به تدریج بخشی از وجودتون میشه، شما به صورت همون شخصیتی در میاین که توی آیینه ی خانواده‌ به شما نشون داده شده.

مژگان:

 کاملا باهات موافقم! شما تا حالا وارد تالار آینه ی شهربازی شدین ؟ شاید تو فیلما دیده باشیدش . تو یه آینه خودمونو قد بلند و لاغر ، تو آینه دیگه مثل یه توپ گرد می‌بینیم . آینه دیگه‌ای هم هست که ترکیبی از این دو آینه س و ما رو از کمر به بالا شبیه زرافه و از کمر به پایین، مثل اسب آبی نشون میده!

نازنین: 

(خنده) وای دیدن تصویرمون تو این آیینه ها خیلی خنده داره مژگان! مخصوصاً  که وقتی یکی کنارمون باشه! حالا فرض کنید که این آینه‌ها رو بردین خونه. اگه مادر، پدر، خواهر، برادر یا یکی از اشخاص تاثیرگذار دوران کودکی‌تون این آینه‌ها رو به دلخواه خودش زاویه بده چه اتفاقی می‌افته ؟ احتمالاً خیلی زود تصویری که تو آیینه ی خانواده دیدین رو به عنوان تصویر خودتون قبول میکنید و بعد از یه مدت نحوه ی گفتار ، رفتار و رابطه شما با دیگران متناسب با تصویریِ که تو آیینه ی خانواده اتون دیده میشه.

مژگان:

 والدین، افتخاری بزرگ و مسئولیتی خطیر و سنگین به دوش دارن، تا خود انگاره ی فرزندانشونو پی ریزی کنن . اگه به کودک اینطور القا بشه که ارزش زیادی نداره، در آینده برای گفتار و کردار خودش ارزش چندانی قائل نمیشه. اگه به اون تلقین بشه که بی عرضه و بی‌کفایتِ  ، بی کفایت هم میشه . اگه چنین عزت نفس ضعیفی به کسی تلقین شده باشه، برای اون خیلی سخت و حتی شاید غیر ممکنه که احساس کنه خدا واقعا دوسش داره و اونو می‌پذیره.

نازنین:

 خوب فکر کنم به اندازه کافی در مورد اولین عامل، یعنی دنیای بیرونی صحبت کردیم. حالا یه نگاهی بندازیم به دومین عامل، یعنی دنیای درونی . که از خصوصیات فیزیکی ، احساسی و روحانی که با خودمون به این دنیا میاریم شکل می‌گیره . این خصوصیات شامل حواس ، اعصاب ، ظرفیت ، یادگیری ، نحوه عملکرد و واکنش نشون دادنه. اما خوب دنیای درونیِ خیلی از ماها یه ایراداتی هم داره.

 مژگان:

 البته خبر خوب اینجاس که خودانگاره، مدام در حال تغییر و دگرگونیه. به این معنی که، حتی اگر رفتار والدین با ما درست نباشه، دلیل نمی‌شه که تمام عمر تسلیم احساسات منفی باشیم . خدا این قابلیت رو به ما داده تا خود انگارمون رو به سمت مثبت و درست ببریم . من به شخصه، خیلی از اشخاص موفقو دیدم که با وجود والدین ناآگاه و رفتارهای اشتباهشون ، ایستادن و جنگیدن و تبدیل به فردی موفق شدن.

 نازنین: 

آره، منم از این آدما زیاد دیدم. اگه ما خود انگاره مثبتی داشته باشیم، همیشه با خوش بینی زندگی می‌کنیم. اما اگه فردی باشیم که تمام عمرمون فقط به مشکلات و رنج‌های زندگی چشم دوختیم و زندگی رو تیره و تار می‌بینیم، یعنی خودپنداره ی منفی داریم، و همیشه با بدبینی به سمت جلو پیش میریم.

 مژگان:

 در واقع ما باید بتونیم خود انگارمونو مدیریت کنیم و اجازه ندیم که شرایط ، دیگران ، حتی گذشتمون و هر چیز دیگه‌ای روی اون تاثیر بذاره . در علم روانشناسی یکی از موضوعات خیلی مهمی که به سلامت روان انسان مربوط می‌شه، توانایی شخص برای درک حقیقته. یعنی هرچی انسان بتونه حقیقتو به درستی درک کنه، می‌تونه از سلامت روان بالایی برخوردار باشه که در بخش بعدی برنامه ، بیشتر در موردش صحبت میکنیم.

نازنین: 

بله عزیزان، پس تا شما به یه سرود زیبا گوش بدین ما هم یه گلویی تازه کنیم و در ادامه، از منظر روحانی هم، نیم نگاهی به این موضوع داشته باشیم. جایی نرید تا زودی برگردیم.

 موزیک

نازنین: 

شما شنونده ی برنامه زنان امید هستین. ما امروز در بخش اول برنامه، در مورد خود انگاره یا خود پنداره صحبت کردیم. و عوامل بیرونی و درونی رو با هم بررسی کردیم . اگه تو بخش قبلی برنامه با ما همراه نبودین، میتونید به وب سایت ما مراجعه کنید و به پادکست‌های زنان امید گوش بدین. حالا تو این بخش، قراره در مورد دو عامل دیگه که در ساختار خود انگاره ما تاثیر می‌ذاره صحبت کنیم. همونطور که گفتیم، یکی از این دو عامل شیطان، و عامل دیگه کلام خداست.

 مژگان: 

در بخش قبلی گفتیم که شناخت حقیقت باعث شکل‌گیری صحیح خود انگاره ما میشه . اما این حقیقت چیه ؟ کتاب مقدس میگه: « حقیقت را خواهید شناخت و حقیقت شما را آزاد خواهد ساخت ». حالا به نظرتون کار شیطان چیه؟ اینکه جلوی شناخت این حقیقت رو بگیره. طبق کلام، شیطان پدر دروغگوهاست و با فریب و شیوه‌های زیرکانه ، افکار دروغ رو به ذهن ما القا می‌کنه .

نازنین:

شیطان کاملاً از گذشته ، ضعف‌ها و کاستی‌های ما خبر داره و از اونا به عنوان یه امتیاز بزرگ علیه خود ما استفاده می‌کنه . اون با بزرگنمایی دردها، رنج‌ها و خاطرات تلخ زندگی ، ذهن ما رو از شناخت حقیقت دور می‌کنه . اون خوب می‌دونه که چطور از ضعف‌هامون در جهت ناامید کردن و ایجاد حس شکست در ما استفاده کنه تا در نهایت، خدا رو در ذهن ما مقصر جلوه بده.

مژگان: ‌

قوی ترین حملات شیطان،  حملات روانشناختی هستن. چیزایی مثل: ایجاد ترس ، شک ، خشم ، کینه ، نگرانی و البته حس تقصیر و محکومیت. همچنین احساس مخرب خود کم بینی یا احساس حقارت و بی کفایتی . دوست عزیز، میخوام تشویقت کنم که امروز با شنیدن این حقایق، تصمیم بگیری که دروغ‌های شیطان رو از ذهنت بیرون کنی. تو بی‌لیاقت نیستی. بی‌ارزش نیستی. تو فرزند خدایی! تو برای خدا بیشتر از چیزی که فکر کنی با ارزشی! اون بی‌نهایت تو رو دوست داره و افکار و نقشه‌های بی نظیری برای تو توی ذهنش داره. فقط کافیه که اینو باور کنی و تسلیم اراده ی اون باشی.

نازنین:

 آمین! … میدونین … شیطان نه تنها میخواد رابطه ما با خدا رو خدشه‌دار کنه ، بلکه با ایجاد احساس حقارت و بی‌کفایتی میخواد ما رو به انزوا بکشونه. چون وقتی تنها و افسرده باشین، شیطان خیلی راحت‌ به فکر و قلب و زندگی شما نفوذ می‌کنه. پس اگه جزو ایمان دارانی هستی که با باقی ایمانداران مشارکت نداره، باید بهت بگم این دامیه که شریر برای تو پهن کرده.

 مژگان: 

دوست عزیزم، شیطان می‌خواد با دروغ و فریبکاری ، خود انگاره تو رو به شکلی در بیاره که ضعیفت کنه تا نتونی مقابلش بایستی . اون خودانگاره ی تو رو با دروغ شکل داده. اما همونطور که گفتیم خود انگاره هر شخص قابلیت تغییر داره . تو می‌تونی دروغ‌ها و فریب‌های شیطان رو از فکر و قلب و زندگیت بیرون کنی . اجازه بده افکار تو با حقیقت کلام خدا پر بشه . شاید برات سواله که چطور ممکنه این اتفاق بیفته ؟ خیلی ساده اس! با خوندن کلام خدا و اجرای اون و دعای روزانه 

نازنین:

 خوب می‌رسیم به چهارمین عامل و آخرین عامل، یعنی خود انگاره مبتنی بر کلام خدا . اگه می‌خوایم خود انگاره سالمی داشته باشیم، باید اجازه بدیم خدا و کلامش باورهای اشتباه ما رو اصلاح کنن . خدا می‌خواد که ما خودمونو دوست داشته باشیم و نسبت به خودمون احساس خوبی داشته باشیم.

 مژگان: 

کاملاً باهات موافقم نازنین:! چون اگر به بزرگ‌ترین حکم عیسی مسیح با دقت نگاه کنیم ، متوجه حقیقت مهمی میشیم. عیسی مسیح می‌فرماید: « خدای خود را با تمام وجود دوست داشته باش. همچنین همسایه خود را مانند وجود خودت محبت کن ». اینجا نه دو حکم، بلکه سه تا حکم وجود داره! اول اینکه خدای خودت رو دوست داشته باش، دوم خودت رو دوست داشته باش و در آخر، دیگران رو دوست داشته باش!

نازنین:

 به چه نکته جالبی اشاره کردی مژگان … عزیزان بزارید حس ارزشمندی شما از خدا نشأت بگیره و از انعکاس‌ کاذبی که ریشه در گذشته‌ ی شما داره، رها بشید و شفا پیدا کنید . خودانگاره ناسالم در گرو تصمیمیِه که شما می‌گیرید . خب حالا میخوای به شیطان گوش بدی که به دروغ‌ و تحریف‌ و یأس‌ متوسل می‌شه و زخم‌های گذشته رو به کار می‌گیره تا اسیرت کنه ؟ یا برعکس، میخوای اجازه بدی که خود انگاره تو از خدا و کلامش نشأت بگیره و تبدیل بشه ؟

مژگان: 

بینشی که شما نسبت به خودتون دارین از کجا نشأت می‌گیره ؟ از سوء تعبیر های دوران کودکی‌تون ؟ از آسیب‌های گذشته و تفکرات اشتباهی که تو ذهنتون مونده ؟ از زخم ها و تحقیرهای گذشته؟ فکر میکنم وقتش باشه که نگرش خودتون رو تغییر بدین و به شیطان بگید که دیگه دروغ‌های گذشته رو باور نمی‌کنید. دیگه به شیطان دروغگو ، تهمت زننده ، کور کننده و تحریفگر گوش نمیکنید. بگید:«من به نظری که خدا نسبت به من داره اهمیت میدم و بهش اجازه میدم که منو از نو برنامه‌ریزی کنه و یه خود انگاره سالم در من به وجود بیاره. می‌خوام که قلب من از محبت خداوند پر بشه و این محبت، به عمیق‌ترین بخش احساساتم نفوذ کنه».

نازنین:

آمین! چقدر زیبا! دوست عزیزم، تو باید تو این روند با خدا همکاری کنی . بدون که این تغییر به صورت آنی و ناگهانی اتفاق نمی افته. بلکه نیاز به زمان داره و باید تداوم داشته باشه . فکر نکنم کسی وجود داشته باشه که بتونه یه شبه خود انگاره ی خودشو تغییر بده  . در رومیان باب ۲ آیه ۱۲ میگه: «به وسیله ی تجدید افکار ، وجود شما تغییر شکل یابد تا بتوانید أراده ی خدا را تشخیص دهید». فعلی که در اصل این آیه به کار رفته حالت استمراری داره. یعنی ما باید روزانه با کمک خداوند ذهن و افکار خودمون رو تازه نگه داریم.

مژگان: 

از خدا بخواید هر وقت که در مورد خودتون احساس بدی داشتین، یا احساس بی‌ارزشی و بی‌کفایتی بهتون دست داد، شما رو کنترل کنه. همون لحظه اعلام کنید که چقدر برای خدا ارزشمندین و آناً جلوی احساسات منفی رو بگیرید. و اجازه بدین قلب و فکرتون از عشق و محبت خدا پر بشه. بذارید روح‌القدس در شما کار کنه و بهتون تعلیم بده که چطور خودتون و دیگران رو دوست داشته باشید . اگه به خدا اعتماد کنید، اون زندگی شما رو تبدیل می‌کنه . تنها خدا قادره که خود انگاره منفی و آسیب دیده شما رو به یه انگاره سالم و مثبت تغییر بده. پس به اون اعتماد کنید و زندگی خودتون رو به دستای اون بسپارید.

نازنین:

خوب دوستان عزیز، وقت برنامه امروز زنان امید هم رو به اتمامه. من که برنامه امروزو خیلی دوست داشتم. امیدوارم که شما هم لذت برده باشید! اگه از برنامه ما برکت می‌گیرید، یا نظرات و پیشنهاداتی دارید که مربوط به این برنامه میشه، خوشحال می‌شیم ازتون بشنویم. شما میتونید از طریق

مژگان: 

هفته خوب و خوشی رو براتون آرزو می‌کنم. تا برنامه بعد، شما رو به دستان پرمهر و محبت خداوند می‌سپاریم. تا برنامه بعد خدانگهدار

نازنین:

 خداوند یار و یاورتون .

3 replies
  1. mohammad reza badri
    mohammad reza badri says:

    درود
    خود پنداره یا خودانگاره؟ تقریبا در تمام متن از خودانگاره استفاده شده فکر میکنم خود پنداره رو کلا حذف کنین بهتر باشه که باعث ایجاد شبهه نشه.
    افکارتان به نور روح القدس منور

    Reply
    • Mozhgan asgari
      Mozhgan asgari says:

      درود برادر عزیز هر دو واژه یکی هستند، اما هر دو رو ذکر کردم که شاید به گوش
      بعضی ها یکی شون آشنا باشه
      ولی متشکرم از پیشنهادتون ، حتما اصلاح میکنم
      لطفا نسبت به بقیه متون نیز نظر خودتون رو بفرمایید
      ممنونم

      Reply
  2. Taher Soleimani
    Taher Soleimani says:

    متن قوی و خوب نگارش شده و میتونست به زبان محاوره تر باشه .

    Reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]