زنان امید 

شماره:  1062

نگرش 2 – زیبایی باید در نگاه تو باشد

جمله کلیدی: زیبایی باید در نگاه تو باشد/ نه آنچه در آن مینگری

موضوع اجتماعی: نگرش 2 – سفرمون خیلی کوتاهه 

موضوع روحانی: خداوند دیدگان من است

نویسنده: نازنین

گوینده: مژگان و نازنین

 

 

نازنین: 

سلامی گرم به شما خوبان! /به برنامه ی زنان امید خوش اومدین. / من نازنین هستم و به همراه دوست و همکار عزیزم مژگان جان/ یه بار دیگه در کنارتون هستیم.

مژگان: 

منم درود میفرستم به شما و خیلی خوشحالم که بازم به بهونه ی این برنامه / همراهتون هستیم.

نازنین:

امروز میخوایم برنامه “نگرش دو” رو با چند بیت شعر از چند شاعر شروع کنیم/

ببینیم نگرش این افراد نسبت به موضوعی ثابت چیه!./

مژگان: 

اولین شعر مربوط هست به حمید مصدق که فکر کنم این شعر رو همه شما شنیدید/ پس همراه من شما هم بخونید

تو به من خندیدی و نمی دانستی                               من به چه دلهره از باغچه همسایه/ سیب را دزدیدم

باغبان از پی من تند دوید                                       سیب را دست تو دید

غضب آلود به من کرد نگاه                                    سیب دندان زده از دست تو افتاد به خاک

و تو رفتی و هنوز                                               سالهاست / که در گوش من آرام آرام

خش خش گام تو تکرار کنان/ می دهد آزارم                 و من اندیشه کنان / غرق در این پندارم

که چرا باغچه کوچک ما سیب نداشت                       

دوستان عزیز همونطور که شنیدنید این شعر از دید و نگرش پسر بچه گفته شده

نازنین: 

شعر دوم از فروغ فرخزاد شاعر نامدار کشورمون/ ایشنون اینطور سرودن:

من به تو خندیدم                                                  چون که می دانستم

تو به چه دلهره از باغچه همسایه / سیب را دزدیدی             پدرم از پی تو تند دوید

و نمی دانستی/ باغبان                                           پدر پیر من است

من به تو خندیدم                                                  تا که با خنده تو پاسخ عشق تو را/  خالصانه بدهم

بغض چشمان تو لیک/ لرزه انداخت به دستان من و        سیب دندان زده از دست من افتاد به خاک

دل من گفت: برو                                                چون نمی خواست به خاطر بسپارد / گریه تلخ تو را….

من رفتم و سالهاست که در ذهن من آرام آرام           حیرت و بغض تو تکرار کنان / می دهد آزارم

و من اندیشه کنان غرق در این پندارم                         که چه می شد اگر / باغچه خانه ما سیب نداشت

بله این شعر زیبا از سوی دختر بچه نگاشته شده و همون واقعه رو روایت میکنه

مژگان:

 روایت سوم رو مسعود قلیمراد به تحریر درآوردن:/

او به تو خندید و تو نمی دانستی                                           این که او می داند

تو به چه دلهره از باغچه همسایه / سیب را دزدیدی                                از پی ات تند دویدم

سیب را / دست دخترکم من دیدم                                           غضبآلود نگاهت کردم

بر دلت بغض دوید                                                          بغض ِ چشمت را دید

دل و دستش لرزید                                                           سیب دندان زده از دستِ دل افتاد به خاک

و در آن دم فهمیدم                                                           آنچه تو دزدیدی سیب نبود

دل ِ دُردانه من بود که افتاد به خاک                                       ناگهان رفت و هنوز

سال هاست / که در چشم من آرام آرام                          هجر تلخ دل و دلدار تکرار کنان/ می دهد آزارم

چهره زرد و حزینِ دخترِک من هر دم                                    می دهد دشنامم

کاش آنروز در آن باغ نبودم هرگز                                        و من اندیشه کنان غرق در این پندارم

که خدای عالم                                                                ز چه رو در همه باغچه ها سیب نکاشت؟

بله این روایت از باغبان و یا پدر دختر روایت میکنه

نازنین: 

و آقای جواد نوروزی هم این رخداد عاشقانه رو از زاویه دیگه ای به تصویر کشیدن و نوشتن که:/

دخترک خندید و                                                             پسرک ماتش برد

که به چه دلهره از باغچه ی همسایه/ سیب را دزدیده                   باغبان از پی او تند دوید

به خیالش می خواست                                                       حرمت باغچه و دختر کم سالش را

از پسر پس گیرد                                                             غضب آلود به او غیظی کرد

این وسط من بودم                                                           سیب دندان زده ای / که روی خاک افتادم

من که پیغمبر عشقی معصوم                                               بین دستان پر از دلهره ی یک عاشق

و لب و دندان ِ                                                                تشنه ی کشف و پر از پرسش دختر بودم

و به خاک افتادم                                                              چون رسولی ناکام

هر دو را بغض ربود                                                       دخترک رفت ولی / زیر لب این را می گفت

او یقیناً پی معشوق خودش می آید                                         پسرک ماند ولی / روی لبش زمزمه بود

مطمئناً که پشیمان شده بر می گردد                                       سالهاست / که پوسیده ام آرام آرام

عشق / قربانی مظلوم غرور است هنوز                                  جسم من تجزیه شد / ساده ولی ذرّاتم

همه اندیشه کنان غرق در این پندارند                                      این جدایی به خدا / رابطه با سیب نداشت

و این روایتی بود که سیب برای ما بیان میکنه

از این دست مطالب زیبا ما در ادبیات کهن فارسی بسیار داریم / روایتهایی که به ما نوع نگرش افراد مختلف رو نشون میدن

مژگان: 

نازنین به نظرت این اتفاق سیب گاز زده و این رفتارها/ منظورم رفتار دختر و پسر و باغبان/ چرا اینطوری رغم خورد

چرا رفتاری متفاوت نداشتن /مثلا باغبان پسر بچه رو صدا میکرد و یا فقط بهش لبخند میزد/یا مثلا دختر بچه میرفت و خودشو به پسر بچه میرسوند/و یا پسر رفتاری متفاوتی بجز فرار/ انتخاب نکرد؟/

منظورم اینه که چی میشه نسبت به یه داستان یا موضوع  به این سادگی/ چندین برداشت متفاوت وجود داشته باشه/ این رفتارها و نگرش ها از کجا سرچشمه میگیره

نازنین: 

به نظرم هر چی تعداد مشارکت افراد در اون اتفاق بیشتر باشه، طبیعتا تعداد برداشتها هم بیشتر میشه، چون هر شخص برای خودش نگرشی متفاوت داره و از زاویه دید خودش به موضوع نگاه میکنه.و حالا اگر بعدها افرادی بخوان در مورد، اتفاق گذشته صحبت کنن، طبیعتا زمان زندگیشون هم در تفاوت نگرش اونها تاثیر بسیاری میزاره.

یه مثال برات میزنم که بهتر بتونم منظورم رو بهتر بگم:

مثلا نگرش من و تو که توی این زمان حال زندگی میکنیم / نسبت به گذشته فقط از طریق شنیده هامونه / و با بزرگترهامون  خیلی فرق داره

بعضی ها میگن: خیلی خوب بوده / رفاه داشتن / بعضی های دیگه هم میگن: که اون زمان کلی مشکل بوده و مردم راضی نبودن

به نظرت تو الان ما  باید چیکار کنیم؟ / دوتا نگرش کاملا مختلف وجود داره/ باید کدوم رو بپذیریم و قبول کنیم؟/ 

مژگان:

راستش تفکیک این که کدوم درسته یا غلط کار مشکلیه/تنها چیزی که برای من مهمه اینه که کشور و مردمم سربلند باشن و در زیر سایه خداوند راحت زندگی کنن/

نازنین:

میدونی ما دو سری نگرش داریم/ یکی نگرش افرادی که در اون اتفاق حضور داشتن/ دوم نگرش افرادی مثل ما که هیچ کدوم از اون روزا و اتفاقا رو ندیدن / به قول قدیمیا میگن شنونده خودش باید عاقل باشه/ این ماییم که تصمیم میگیریم چطوری بهش نگاه کنیم/به نظر من همه اینها برمیگرده به سوگیری /

مژگان: 

سوگیری؟ یعنی چی؟

نازنین: 

بزار اینطوری برات بگم / همه ما از گذشته  میایم و یه چیزهایی و به ارث  بردیم/ مثل زبان/ رفتار/ رنگ پوست و خیلی چیزهای دیگه / همه اینها در ظاهر ماست و کاملا قابل تشخیصه / اما  چیزهای دیگه ای هست  که قابل دیدن نیستن و ما قسمتی از اون رو از اجداد خودمون به ارث میبریو و قسمت دیگه رو هم تو طول زنگی یاد میگیریم / مثل نوع نگاهی که افراد به هم نوع/ خودشون دارن/ خلق و خو/ فرهنگ/آداب و معاشرت و طریقه رفتار و خیلی چیزای دیگه…..

مژگان: 

چه جالب/مثل نگرشهایی که به ارث بردیم/ و زندگیشون میکنیم/ چون خلافش رو کسی نگفته و اگر هم یکی بره و خلافش رو در بیاره و بیاد بگه / جامعه اون شخص رو ترد میکنن/ که فکر کنم خود اینم نوعی سوگیری هست/ یعنی یاد گرفتیم که شخصی که حرف و نظر خلاف ما داره رو ترد کنیم و یا بهش برچسب های مختلف  بزنیم.

نازنین:

اینها همش سوگیریه: سوگیری یعنی ذهن معمولا بهترین روایتی که خوشایند خودش هست رو میسازه و ما اون روایت رو آگاهانه و درست میپنداره.

مژگان:

یکم جمله سنگینی بود/ نه

منظورت اینه چیزایی که با روایت ساختگی ذهن ما مطابقت داشته باشه رو ما راحت تر می پذیریمش و باید یاد بگیریم زندگی شخصی ما چطوری شکل میگیره

نازنین: 

دقیقا/یه سری سو گیری ها شتاختی هستن مثل

لنگر انداختن:

میدونی ذهن ما لنگر میندازه: یعنی ذهن هر چیزی رو که دوست داره/ روی همون توقف میکنه و میپذیرتشون/ و یه سری از همین خاصیت ذهن استفاده میکنن/ مثلا وقتی میری فروشگاه و قیمتها رو میخونی روش نوشته 4.99 لیر و یکی دیگه نوشته 5 لیر

و ما اون 4.99  لیر رو انتخاب میکنیم و این همون لنگر انداختن هست. (از این فروشگاهها استفاده میکنن)

مژگان:

فکر کنم یکی از راه های دیگه/  راه حل دم دست

گزینه هایی که از پیش برای ما تعریف شده هست/ چون دم دستمونه/ مثلا اگه ازت بپرسم کار یه پلیس خطرناکتره یا کار یک نجار / تو اولین چیزی که به نظرت بیاد میگی کار پلیس/ چون تو فیلمها دیدیم که پلیسها آسیب میبینن / ولی اگر به آمار مراجعه کنیم میبینیم خطر برای نجارها بیشتر.( از این موضوضع : سیاستمدارها و مجری ها ی خبری استفاده میکنن) – راهشم اینه که اطلاعاتی/ که میخوان و دم دست ما قرار میدن و ما هم همونو بعنوان واقعیت میپذیریم و متوجه این بزرگنمایی ها نمیشیم/

نازنین:

راه بعدی اثر چشم و هم چشمی تو زندگیاست معمولا ما باور داریم نظری رو که تعداد بیشتری میپذیرن/ نظر درست و صحیح هست/ میگن ملا نصردین میره نون بخره میبینه صف طولانی هست/ پس شروع میکنه و میگه: میدونین تو کوچه بغلی حلیم مجانی میدن؟ / خیلی ها صف رو ترک میکنن تا  برن حلیم مجانی بگیرن/ یکم بعد میبینه نونوایی خلوت شد و کسی هم برنگشت/ پیش خودش فکر میکنه: نکنه دارن واقعا حلیم میدن!!/

خودشم صف رو ترک میکنه و میره ببینه حلیم میدن یا نه/ و این همون سوگیری چشم هم چشمیه / یعنی دیگران یه چیزی رو گفتن و ما هم همون رو تکرار میکنیم/ و نرفتیم جلوتر ببینیم درست هست یانه/ تو اون لحظه ذهن فکر میکنه جمع درست میگه/ ولی غافل از این موضوع که جمع هم میتونن اشتباه بگن/

مژگان: 

بعدی که خیلیم شاهدش هستیم اثر اعتقاد گرایی

این خیلی مهمه / معمولا وقتی چیزی رو باور داریم / همه چیز رو با اون اعتقادمون میسنجیم/ کافی باور داشته باشی یه آدمی خوب نیست/ دیگه هرچی که از او ببینی / به چشمت بد میاد// یا باور داشته باشیم یه شخصی میخواد سر ما کلاه بزاره/ خیلی سخت پیش میاد  تا نظر ما نسبت بهش عوض بشه./ (یعنی خیلی دیر اتفاق می افته )/  به نظرم هر کس باید هر چند وقت یکبار اعتقاداتش رو بررسی کنه/ مخصوصا پیش داوری هایی رو که نسبت به افراد و یا آدمها داریم/ / باید حق و فرصت تغییر رو بهم دیگه بدیم/

نازنین:

بعدی اثر نقطه کور تعصب

ما معمولا فکر میکنیم که روی دانسته ها و اعمال خودمون پا فشاری نمیکنیم یا تعصب نداریم و دیگران هستن که متعصبن /یعنی ذهن ما این اعتقاد رو داره که دیگران اعمالشون/ مثل افکارشون نیست وبا هم مغایرت داره/اون چیزی رو که حرف میزنن و ادعا میکنن/ عمل نمیکنن// و نسبت به خودمون هم این سو گیری رو داریم که اعمالمون مطابق با افکارمون هست و حتی اعمالمون جلوتر از افکارمون هست و هیچ ادعایی نداریم/

یه توضیح دیگش اینه که ما معمولا فکر میکنیم به چیزهایی که بهشون اعتقاد داریم / رسیدیم و زنگیشون کردیم / و دیگران معمولا اون چیزی رو که اعتقاد دارن از روی تعصبشون هست و تجربه ای ندارن/

مثالش اینطوریه که میرن دم مطب یک پزشک و ازش میپرسن/ آیا این هدایایی که از شرکت های تولید دارو میگیرید / بر روی تجویز شما / روی فلان دارو تاثیری داره/ که پزشک 99 درصد جواب میده نه تاثیری نداره// بعد دوباره سوال میپرسن آیا این بازاریابی تبلیعاتی (هدایا) ممکنه روی همکارانتون تاثیر داشته باشه/ 90 درصد جواب میده بله ممکنه همکاران ما به این اشتباه بیافتن. به این سو گیری میگن: سو گیری نقطه کور تعصب

مژگان:

یه یه مثال قابل لمس تر برای متاهل ها/ اکثر اوقات فکر میکنیم همسرانمون خیلی زیاد روی خانواده خودشون تعصب دارن ولی روی خانواده ما تعصب ندارن/ بعد ما فکر میکنیم همچنین تعصبی رو نسبت به خانواده همسرمون نداریم.

یه مثال جالب که خودم تجربش کردم اینه که: توی همکارهای هم این موضوع هست و همیشه فکر میکنیم رییسمون با اون یکی همکارمون بهتره و اونو بیشتر تحویل میگیره/ در صورتی که این طور نیست/ آدما بنا به عملکردشون باهاشون رفتار میشه/ 

نازنین:

یکی دیگه از این راها  پشتیبانی از انتخابمونه

ما معمولا میخوایم اثبات کنیم که انتخابی که کردیم درست هست / و طول میکشه تا قبول کنیم / انتخابی که کردیم درست نبوده/ مثلا وقتی یه پیراهن میخریم/ هزار و یک دلیل میاریم که خرید این پیراهن لازم بوده/ و ولخرجی نبوده/ یا مثلا وقتی میریم به کسی رای میدیم سعی میکنیم توجیهاتی برای دلیل رای دادنمون بیاریم/ وقتی تنها باری که رای دادم/ بارها به خودم میقبولوندم که اشتباه نکردم/ و عملا تجربه ثابت کرد که اون پافشاری و انتخابم اشتباه بوده ولی من سعی میکردم پشتیبانی کنم از انتخابی که کردم.

مثلا بعضیامون در زندگی زناشویی ناموفق هستیم/ سالها طول میکشه برای اینکه به نتیجه برسیم/که انتخابمون غلط بوده/ چون نمیخوایم باور کنیم که انتخابمون اشتباه بوده /

مژگان:

سو گیری بعدی/ اثر خوشه انگاری که هممون تجربه اش کردیم

معمولا افرادی که کمتر اهل تفکر هستن بیشتر دنبال نشونه ها هستن و هر چیزی رو به هر چیزی ربط میدن و فکر میکنن هر اتفاق بخاطر یک دلیلی هست/ مثلا وقتی یه زلزله شدید میاد میگیم آمریکا توسط صلاح هارپ با اشعه اینکار رو کرده/ این که این درسته یا درست نیست مبنای بحث ما نیست/ بحث ما اینه که به محض مشاهده یک سری نشانه ما ربطش میدیم به اتفاقی دیگه./ در یک تحقیقی مشاهده کرده بودن که هر کس در ماشینش چتر هست/ درصد تصادفش بیشتره / عده ای اینو ربطش داده بودن به چتر / شخصیت طرف/ مدل رانندگی و هزار جور مسئله دیگه/ ولی حقیقت این بود در اون مناطق ریزش باران بیشتر بوده/

بطور خلاصه میشه گفت سوگیری: چیزی که ما در دیگران میبینیم و در خودمون هست / ولی اون چیز رو در خودمون ندیده میگیریم.

نازنین:

دوستان عزیز امیدوارم تا اینجای برنامه مورد توجه شما قرار گرفته باشه/ اگر در مورد این برنامه سوالی داری میتوانید هم اکنون / سوالاتتون را از طریق واتساپ به شماره 0031-638-989898 و یا از طریق وبسایت (با مشخص کردن نام برنامه) برای ما ارسال کنید

میان برنامه

 

 

مژگان: 

درود به شما شنوندگان عزیز / با بخش روحانی امروز در خدمت شما هستیم/  در بخش قبلی در مورد نوع نگرش و سوگیری ها صحبت کردیم. در این بخش میخوایم به زندگی نوح بپردازیم که چطور نوح در زندگیش عمل کرد و چه نگرشی داشت.

نوح در ساخت کشتی تنها بود/ و بقیه قومش یه طور دیگه ای به زندگی نگاه میکردن/ خوب بریم شروع کنیم و بررسی کنیم روزگار نوح چطوری گذشت.

در آن زمان یک مرد و خانواده اش با دیگران فرق داشتند. در ترجمه قدیم کتاب پیدایش فصل 6 آیه 9 میگه: نوح مردی عادل بود، و در عصر خود کامل. و نوح با خدا راه می‌رفت/ و در ترجمه تفسیری همین آیه رو اینطوری توضیح میده: او تنها مرد درستکار و خدا ترس زمان خودش بود و همیشه می‌کوشید مطابق خواست خدا زندگی کند. 

نازنین:

اولین نکته اینه که خدا نوح رو دوست داشت / و نوح هم به تمام فرامین خدا گوش میداد/ چون ایمان داشت که او خدایی هست که به تمام وعده هاش عمل میکنه/ پس چیکار کرد؟/ زندگیش رو بر اساس کلام خدا و خواست خدا پیش میبرد که توی ترجمه قدیم در این مورد نوشته “ نوح با خدا راه می‌رفت” / این همون دستوری هست که عیسی مسیح در انجیل بیان میکنه و میگه هر کس از من هست باید صلیب خود را بردارد و از پی من بیاید/ این یعنی راه رفتن با عیسی خداوند/این یعنی نوع نگاه متفاوت از مردم زمان خودت/پس میتونیم نتیجه بگیریم هرکس نگرش متفاوت داشته باشه و نوع دیگری ببینه توی جامعه خودش منفور میشه و مورد سرزنش قرار میگیره و حتی ممکنه به چوبه دار محکوم بشه/ این اتفاق در زمان نوح افتاد و همه قومش اون رو ترد کرده بودن// در زمان عیسی هم تمام شاگران عیسی و حتی خود عیسی از سوی مردم طرد شده بودن//

آیا میشه گفت: یکی از نشونه های متفاوت بودن ترد شدن / و مورد انتقاد قرار گرفتن هست؟

مژگان:

بله/ به نظر من که میشه گفت/ خصوصیت بعدی که این افراد دارن همون ایمان قلبیشون هست / که این ایمان باعث پشتکار در انجام دادن کارهاشون میشه/ ما به این پشتکار میگیم: تلاش و کوشش / یا استمرار در انجام کار// آیه ای که به این موضوع تلاش اشاره میکنه در پیدایش 6: 22 نوح تمام اوامر خدا را انجام داد./ و نتیجه این تلاش و ایمان میشه وعده خدا /

خدای ما خدای وعده دهنده هست و خود خدا هم نوع دیگری به همه چیز نگاه میکنه: در کتاب اشعیا 8 آیه 55 میفرماید: “ نگاه من همانند شما نیست و تفکر من هم مثل شما نیست” / این آیه به جمع اشاره میکنه و میگه خدا مدل و نوعی دیگری به موضوعات نگاه میکنه/ و برای دیدن با چشم خدا به قول سهراب سپهری : چشمها را باید شست و جور دیگر باید دید/

نازنین:

عیسی خداوند هم در انجیل متی 7 آیه 13 می فرماید: از در تنگ وارد شوید / زیرا راه گمراهی بس فراخ است و …. این آیه به ما میگه باید مثل خدای پدر و مثل عیسی به همه چیز نگاه کنیم / و وقتی اینکار  رو بکنیم / میتونیم با خدا راه بریم و زندگی مقدس مسیحی داشته باشیم/

مژگان:

میدونی آدمها از دریچه نگاه خودشون به دنیا نگاه میکنن و اصلا تمایلی هم ندارن که ببینن شما چطور نگاه میکنی و یا حقیقت چیه.// یعنی هر چیزی رو که میبینن/ میپذیرن/ مثلا در داستان نوح مردم میدیدن که نوح داره  وسط جنگل بدور از دریا داره کشتی میسازه و براشون جای سوال بود/ چون نمیدونستن حقیقت چیه و با چشمشون هر چی میدیدن رو باور میکردن/

نازنین:

پس شروع کردن به زدن این حرفها که : نوح دیوانه شده / وسط جنگل و کشتی/ نوح بارون کجاست/ و خیلی حرفها ی دیگه که توی همین زمان خودمون هم از اطرافیامون می شنویم/ اما باید دلسرد نشیم و مثل نوح به خدای خودمون ایمان داشته باشیم/

مژگان:

یه سوال: ما از کجا اصلا بفهمیم که این عینک بدبینی به چشم ما یا اطرافیانمون؟/  یا حالا اگر ما جزو اون گروه بودیم چطوری باید این عینک بی ایمانی رو از چشمو ن برداریم؟/ و یا میتونیم به اطرافیانمون که این نگاه رو دارن کمک کنیم؟

نازنین:

سوال خیلی خوبی پرسیدی: برای پاسخ به این سوال باید تا یه برنامه دیگه صبر کنی و در برنامه بعد حتما این سوالت رو با هم بررسی می کنیم و به جواب منطقی میرسم/ چون میدونی/ به نظر من تمام کارهای خدا داری منطق هست/

مژگان:

خوب شنوندگان عزیز همونطور که نازنین جان گفت به پایان این برنامه رسیدیم/ و من که مشتاقم زودتر برنامه بعدی رو شروع کنیم تا بتونم به پاسخ سوالم برسم// شما هم اگر مشتاق هستید و اگر سوالی دارید میتونید از راه واتساپ به شماره +31-638-98-98-98 و یا ایمیل آدرس info@persianworldradio.com  برای ما ارسال کنید و حتما در برنامه ها پاسخش رو میدیم.

راستی به وبسایت جدید ما در آدرس persianradio.online  سر بزنید و برای دسترسی سریع تر میتونید رادیو جهانی پارس رو به فارسی در گوگل سرچ کنید

در اونجا میتونید درخواست های خودتون رو برای ما ارسال کنید

پیشاپیش از شما برای ارسال نظرات و پیشنهادات ممنونیم

مژگان:

خوب/ تا درودی دیگر بدرود

بدرود عزیزان

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Our Score
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]