زنان امید

شماره: 19 – 1054

جمله کلیدی: حس ارزشمندی از خدا سرچشمه بگیره

 موضوع اجتماعی: خود آزاری (مازوخیسم)-حس محکومیت

موضوع روحانی: حس محکومیت

نویسنده : نازنین

 

 مژگان: سلام، سلامی گرم و پر از محبت به شما زنان امید. به برنامه خودتون خوش اومدین. من مژگان هستم و امیدوارم از برنامه ای که امروز برای شما تهیه و تدارک دیدیم، لذت ببرید.

نازنین: منم سلام می کنم به شما شنوندگان عزیز برنامه ی پر امید زنان امید. نازنین هستم و باعث افتخارِ که امروز هم دقایقی با ارزش رو در کنار شما عزیزان خواهیم بود.

مژگان: دوستان، امروز قراره در مورد یه موضوع دردناک اما مهم صحبت کنیم. گاهی در زندگی یا در اطراف ما اتفاقات ناگواری رخ میده و هرچقدر آگاهی ما بیشتر باشه، بهتر میتونیم به خودمون و دیگران کمک کنیم و نقش تاثیرگذاری رو در جامعه امون ایفا کنیم. امروز قراره در بخش درس زندگی در مورد خود آزاری صحبت کنیم.

نازنین: و در بخش درس روحانی هم قراره در مورد حس محکومیت صحبت کنیم.

مژگان: پس تشویق تون میکنم که با برنامه امروز ما، همراه باشید.

تیتراژ

نازنین: بعضی از افراد تو زندگی با مشکلات و دردهای طاقت‌فرسایی مواجه میشن و از اونجایی که آگاهی ندارن و یا حتی کسی نیست که کمکشون بکنه/، تو مسیر اشتباهی قرار می گیرن . خودآزاری (آزارخواهی) یا مازوخیسم اغلب در احساساتی عمیق /مانند حس ناتوانی، نداشتن گزینه ای برای انتخاب یا حس گرفتار بودن ریشه دارد.. 

مژگان: خودآزاری بیشتر به صورت خودزنی، مصرف قرص، کشیدن مو و غیره دیده میشه و مشکلات زیادی در زمینه روابط بین فردی و سلامتی، برای فرد به وجود میاره. در واقع اختلال مازوخیسم به کسانی اطلاق میشه که از درد کشیدن، لذت میبرن.

نازنین:چگونه می شود فردی از درد کشیدن لذت ببرد ؟

در علم زیست شناسی و بیولوژی ریشه این اختلال بررسی شده است و هنگامی که شخصی شروع به درد کشیدن می کند ، سیستم عصبی وی برای جلوگیری از درد ،  اندروفین (هورومون سرخوشی و لذت ) ترشح میکند و این اتفاق دقیقا مشابه به حسی که مورفین در مخدر ها برای شخص ایجاد می کند را بوجود می آورد .

نازنین: خیلی از رفتارهای افراد مازوخیست ریشه تو کودکی افراد داره/. سردرگمی،/ درد/، خشم، /عذاب وجدان،/ احساس گناه و در نهایت لذت و رضایت! مسیریه که یک فرد مازوخیست  به دفعات تو کودکیش تجربه کرده/.

به عنوان مثال زمانی که یک کودک کار اشتباهی انجام می ده/، مادر او رو تنبیه می کنه./ ممکنه این تنبیه به اندازه و عمل کودک تناسبی نداشته باشه/بنابراین کودک اصلا متوجه نیست که برای چه چیزی تنبیه شده /

کودک درد می کشه و. از مادرش خشمگین می شه؛ /اما چون به او گفتن که برای این که مادرشه و باید بهش احترام بذاره،/ از این که مادرش را ناراحت کرده/، عذاب وجدان میگیره و احساس گناه می کنه./ بعد حق رو به مادرش می ده و از تنبیه و فرو خوردن خشمش احساس رضایت می کنه/ این رفتار تو بزگسالیم خودشو نشون میده/

مژگان: شاید این حرف برای شما عجیب باشه. بزارید یه مثال براتون بزنم. یادمه وقتی کوچیک بودم، یکی از اقوام مون یه پسر خیلی بازیگوش داشت. دقیق یادم نمیاد که چه اشتباهی کرده بود اما مادر این بچه شلوارش رو در آورده بود و اونو روی بخاری نشونده بود و تمام پشت این پسر بچه سوخته بود. من مطمئنم اون بچه شیش هفت ساله اصلا نمیدونست برای چی داره مجازات میشه. ولی قطعا به خاطر دردی که می کشید، از مادرش عصبانی بود. فکرشو بکنید، تو اون شرایط همه بهش می گفتن که مادرت به خاطر صلاح خودت اینکارو کرده و تو باید اونو دوست داشته باشی. اینطوری بچه همزمان با احساس درد و خشمی که نسبت به مادرش داره، احساس محکومیت و گناه هم میکنه و به خاطر این که مادرش دیگه از دستش ناراحت نباشه، با این تصور که حالا دیگه بچه خوبی میشم، دائما خشم شو فرو میخوره. الان دیگه اون بچه مردی شده واسه خودش ولی هنوز که هنوزه نسبت به مسائل مختلف مدام خودش رو سرزنش میکنه و دچار درون ریزی شدید شده. تا جایی که به مصرف قرص آرام بخش رو آورده. اما این وضعیت بهش احساس رضایت کاذب میده و فکر میکنه که داره کار درستی میکنه. پس این چرخه که از کودکی آغاز میشه، خیلی مواقع در بزرگسالی افراد هم به اشکال مختلف تکرار میشه.

نازنین: چقدر غم انگیز و درناک واقعا/مژگان  متاسفانه تو دوران قدیم این چیزا بیشتر به چشم می خورد و خداروشکر که امروزه کمتر شاهد این اتفاقات هستیم./ حالا نکته دردناک خودآزاری یا مازوخیسم اینجاست/ که این اتفاق بیشتر در جوانان و نوجوانان رخ میده. /گاهی این افراد به خودشون آسیب می‌رسونن تا توجه و محبت دیگران رو دریافت کنن./ یا اینکه انقدر احساس محکومیت و فشار می کنن که/ حس می‌کنن باید خودشون رو مجازات کنن و/ یا حتی بعضی از اونا به خاطر اینکه نمیتونن احساساتشون رو در قالب کلمات بیان کنن دچار خشم درونی میشن./

 مژگان: متاسفانه غالباً این خود آزاری ها ناشی از رفتار های غلط و آزار دهنده والدینه. والدین به دنبال حفظ کنترل به هر قیمتی هستند. آن‌ها نیاز به اطاعت و تبعیت کودک در هر زمان دارند. جایی برای بیان نظرات و نیازهای کودک وجود ندارد. عشق مشروط به خوب بودن است. با افراط و تفریط، والدین ممکن است کودک را مورد آزار، تنبیه و تحقیر قرار دهند، تهدید به ترک یا تنبیه در صورتی که کودک مرزها را زیر پا بگذارد.

نازنین:این‌ روند می‌تونه تأثیر عمیقی روی شخصیت کودک داشته باشد./ در واقع هر گونه تلاش برای انتقام از طرف کودکان به صورت پنهانی یا پرخاشگری غیرفعال / انجام می‌شه/. رفتار تهاجمی یا انتقادی والدین می‌تونه به صدای یک منتقد درونی قلدر /تو وجود فرزندان تبدیل شه/

روی صحبتم با شما والدین عزیزیه که فرزند جوون یا نوجوون دارید. ازتون خواهش می کنم سطح آگاهی خودتون رو بالا ببرید. امروزه ما تو فضای مجازی منابع خیلی خوبی داریم که میتونید از اونها استفاده کنید. بهتون پیشنهاد می کنم که از یه مشاور کمک بگیرید. حتی زمانی که فکر میکنید مشکلی توی رابطه تون ندارید هم مشورت با یخ روانشناس میتونه براتون مفید باشه. اگر هم احساس می‌کنید که رابطه شما خوب پیش نمیره، پس لطفاً این موضوع رو جدی بگیرید و اجازه ندید که فرزندتون توی مردابی از درد و تنهایی به سر ببره.

 نازنین: مرسی که به این نکته اشاره کردی. متاسفانه در شرایط فعلیه اغلب کشورهای خاورمیانه/، به خاطر هجوم مشکلات بی‌شمار، اکثر جوونا دچار اضطراب و افسردگی شدن و عدم آگاهی والدین میتونه تاثیرات جبران ناپذیری رو زندگی و آینده این نسل  جوان داشته باشه./

 مژگان: بله واقعا همینطوره. من چند وقت پیش کتابی میخوندم به اسم «والدین سمی» نوشته خانم سوزان فوروارد. این کتاب فوق العاده اس، تشویق می کنم که حتما امطالعه اش کنید. میدونین کسب آگاهی ، کمترین کاریِ که میتونیم در قبال فرزندانمون انجام بدیم. خوب حالا برگردیم سر بحث خودآزاری.

نازنین: میدونین دوستان،/ رفتارهای خود آزارانه دلایل گوناگونی داره که از  مهمترین اونا  میشه بهخشم های فروخورده ،/ تنبیه کردن خود و راهی برای مبارزه با شرایط ناامید کننده و کسل کننده اشاره کرد/ خودآزاری بیانگر رنج های خیلی عمیقیه که از  ناامیدی سرچشمه میگیره و گاهی هم به منظور جلب توجه و برانگیختن حس ترحم  در دیگران /

مژگان: بله. اختلال خود آزاری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شه از جمله: مازوخیسم جنسی، مازوخیسم عاطفی و مازوخیسم اخلاقی که امروز خیلی مختصر در موردشون صحبت می کنیم. مازوخیسم جنسی یا اختلال BDSM، یا به قول فروید – مازوخیسم شهوت طلبانه، شایعترین نوعیِ که عموم جامعه اون رو می شناسن و در اون افراد در اثر درد، دچار تحریک جنسی میشن . دردی که در نتیجه ی تسلیم شدن باشه، برای اونها محرک جنسیِ . در واقع اونا از درد کشیدن در حین رابطه لذت میبرن.

 نازنین: مازوخیسم عاطفی یا روانی یکی از پیچیده ترین انواع اختلال خودآزاریِ . این افراد از آزار عاطفی لذت می برن و در روابط اجازه می‌دن که دیگران از اونها سوء استفاده کنن/ و رابطه شون جنبه ارباب و برده پیدا میکنه/. یعنی با تحقیر شدن ، خفت و خواری ، زخم زبان ، اهانت و ناسزا به رضایت می رسن ./ به طور کلی میشه گفت که این افراد، تبدیل به انسانی مهر طلب و اهانت جو میشن و به هر قیمتی که شده، خودشون رو تسلیم دیگران می کنن تا تمایلات روانی شون رو ارضا کنن/.

مژگان: و اما میرسیم به مازوخیسم اخلاقی که فروید در سال ۱۹۲۴ معرفی کرد.  فروید اونو حالتی از ذهن توصیف کرد که از احساسِ گناهِ ناخودآگاه ناشی می‌شه، و از طریق رنجی ارضا میشه که چنین احساس گناهی رو تسکین میده. این افراد از مجازات یا عذاب توسط سرنوشت یا خدا لذت می برن و تحقیر هایی که در زندگی احساس می کنن، باعث میشه که به بعضی از فرقه های مذهبی افراط گرایانه یا اعمال افراطی زاهدانه و تارک دنیا شدن، گرایش پیدا کنن . خود تنبیهیِ اونها برای منحرف کردن یا تسکین احساس گناه و سایر حالات عاطفیِ دردناکه.

نازنین: اگه شما هم حس می کنید که بعضی از این علائم رو دارین،/ یا این علائم رو تو شخص دیگه ای می بینید،/ باید بدونین که تنها راه درمان، مراجعه به روانشناس یا روانشناس اختلالات جنسی هست. درمانگر به شخص کمک می‌کنه تا علل ریشه‌ای و افکار مرتبط با این نوع اختلال رو کشف کنه و احتمالاً نیاز به دارو درمانی هم هست ./  مازوخیسم یا اختلال خودآزاری، معنای لذت رو در فرد تغییر میده و هر لذتی رو به حس گناه و رنج پیوند میده ./ روانشناسان یا درمانگران به مراجعان کمک می کنن تا از طریق آگاهی از گذشته/ و پذیرش اون /و بخشیدن خود و با آگاهی از محرک هایِ خودشون، دست به انتخاب های آگاهانه در زمان حال بزنن./

مژگان: در آخر باید از شما والدین عزیز دوباره خواهش کنم که لطفاً سطح آگاهیتون رو بالا ببرید، شخصیت فرزندانتون رو بشناسید، با اون‌ها با محبت و فیض برخورد کنید، بذارید از عشق شما سیراب بشن و در کنارتون احساس امنیت کنن. چرا که ریشه بیشتر بیماری‌ها، بالاخص مازوخیسم یا خود آزاری، از کودکی افراد نشات میگیره.

یکی دیگه که خیلی وقت ها به نظر مثبته و در کل میشه گفت یکی از علایم مازوخیسم کمال گرایی  که یه جورایی احساس کافی نبودن و راضی نگه داشتن دیگران و از درون شکسته شدن و ناراضی بودن از خودت. البته اگر کمال گرایی به واقع گرایی نزدیک باشه تاثیرات مثبتی با خودش به همراه داره و اگر در حد تعادل نباشه….

نازنین: بله، باید گفت همیشه پیشگیری بهتر از درمانِ و والدین با بالا بردن آگاهی خودشون می تونن جامعه و نسلی سالم بسازن./ دوستان تا منو مژگان یه گلویی تازه کنیم، شما هم به یه سرود زیبا گوش کنید تا با بخش دوم برنامه همراهتون باشیم.

موزیک

مژگان: دوستان عزیز، به ادامه برنامه زنان امید خوش برگشتین. امیدوارم که از شنیدن این سرود لذت برده باشین.

 نازنین: بله عزیزان، تو بخش قبلی در مورد اختلال خودآزاری یا مازوخیسم صحبت کردیم و گفتیم که این افراد چقدر از درون پر از درد و رنج هستن و با آزار دادن خودشون حس  می‌کنن که دردشون تسکین پیدا می‌کنه/.

 مژگان: این افراد احساس محکومیت زیادی رو تجربه میکنن. اونها به نوعی  خودشون رو نپذیرفتن و با خودشون قهرن و خودشون رو دوست ندارن و در واقع خودشونو نبخشیدن. در صورتی که ممکنه هیچ دلیل قانع کننده‌ای هم نداشته باشن.

 نازنین: تا حالا شده به خاطر اشتباهاتتون، خودتونو نبخشیده باشین ؟؟ /همه ما گاهی وقتا احساس گناه و محکومیت بهمون دست میده./ ممکنه این حس موقت باشه اما بعضی‌ها دائماً این حس رو با خودشون حمل می‌کنن./ محکومیت بابت  کارهایی که ما هیچ نقش و مسیولیتی توشون نداشتیم/

مژگان: اگه شما شنونده عزیز، به عیسی مسیح ایمان آوردی، باید بگم که خدا تو رو بخشیده. اون تو رو به خاطر گناهان گذشته محکوم نمی‌کنه چون تو با خون عیسی مسیح شسته شدی. پس باید خودتو ببخشی، همونطور که خدا تو رو بخشیده و تو رو همونطور که هستی، دوستت داره و دوست داشتنش هرگز به خاطر کارهایی که انجام می دیم کم نمیشه . ما دختر و پسر محبوب  پدر آسمنیمون هستیم

نازنین: دقیقا همینطوره/ و اگه به عیسی مسیح ایمان ندارین و میخواین در موردش بیشتر بشناسیدش، از طریق راه های ارتباطی این برنامه، با ما در تماس باشین . و اینو بدونید که هیچ انسانی بدون نقص نیست. /کتاب  جامعه باب 7 آیه 20 به ما میگه 

در دنیا مرد عادلی وجود ندارد که هر چه می‌کند درست باشد و هرگز خطایی از او سر نزند.

. همچنین میگه هیچ کس پارسا و معصوم نیست، حتی یک نفر. پس همه ما انسان‌ها دچار خطا و اشتباه میشیم و این یه امر طبیعیه./ و از طریق اشتباهاتمون هست که ما یاد می گیریم،/ قوی و محکم می شیم وایمانمون به مسیح رو بیشتر و بیشتر می کنیم/

مژگان: البته منظور ما این نیست که هر کس هر کاری دلش می‌خواد انجام بده و بگه عیسای مسیح منو بخشیده، بلکه ما در مورد افرادی صحبت می‌کنیم که ، در گذشته زندگی گناه آلودی داشتن و حتی بعد از ایمان هم با وجود اینکه خدا اون ها رو بخشیده ، نمیتونن خودشون رو ببخشن، و یا افرادی که به خاطر سرزنش‌های بیش از حد دیگران، مخصوصا والدین، احساس گناه و محکومیت در اونها به وجود اومده.

نازنین: احساس مخرب محکوم کردنِ خودمون/ مثل یه مه غلیظ/ آسمون زندگی ما رو می‌پوشونه و نمی‌ذاره که نور خورشید به زندگی مون بتابه./ واقعیتی مه آلود سرشار از احساس شکست ،/ بی کفایتی ، /حقارت و خود کم بینی /زندگی ما رو پر میکنه./ این جاییه که که شیطان وارد عمل میشه ، چون تو این حالت ضعیف میشیم و اون به راحتی میتونه روی ما کار کنه./

مژگان: یکی از قوی ترین اسلحه‌های شیطان، احساس مخربِ خود کم بینی یا همون احساس حقارت  و بی‌کفایتیه . نازنین جان، من مسیحیای زیادی رو دیدم که با وجود تجربیات عالی روحانی و ایمان زیبایی که دارن، با اینکه شناخت کافی که از کلام خدا دارن ، و بعضیاشون حتی خدمت هم می‌کنن ، ولی متاسفانه این احساسات منفی رو با خودشون حمل میکنن.

 نازنین: میفهمم چی میگی مژگان. منم زیاد از این اشخاص دیدم /شاید اینجا باید ایمانشون و قوی کنن/  . با اینکه می‌دونن که در نظر خدا ارزشمند هستن، ولی بازم گرفتار این دام میشن و از این طریق، /شیطان جلوی رشد روحانی و خدمات عالی این اشخاص رو می گیره، /و نمی‌ذاره در زندگی روحانیشون اونطور که باید و شاید، ثمر به بار بیارن./ پس باید به ایمانمون به خدا باور داشته باشیم و حرف هاشو با دلو جون گوش بدیم/

مژگان: دقیقاً … میدونین … اگر ما خودمونو دوست نداشته باشیم، نمی‌تونیم محبت خدا و عشق اون رو باور کنیم. نمی‌تونیم باور کنیم که اون چقدر ما رو دوست داره و اینطوری میشه که رابطه ما با خدا، رو کم رنگ و کم رنگ تر میشه . این افراد دائم با خودشون میگن حتی خدا هم صدای منو نمی‌شنوه، در حقیقت اون ها هستن که این همه به بقیه برکت میده ولی من هیچی! اصلاً هرچی بدبختی تو این دنیاس رو سر من بیچاره ریخته… چرا خدا منو نمی‌بینه؟ ولی دوستان در واقع این کا هستیم که چشممنو رو 

 نازنین: حالا این احساس محکومیت نه تنها رابطه شما رو با خدا خراب می‌کنه،/ بلکه باعث نابودی روابطتون با دیگران میشه /. شیطان از احساس حقارت و بی‌کفایتی شما برای منزوی کردنتون استفاده می‌کنه /. چون شایع ترین راهِ کنار اومدن با احساس حقارت، اینه که تو لاک خودتون فرو برید و تا اونجا که امکان داره، ارتباط کمتری با دیگران داشته باشید./ البته منظورم به افراد درونگرا نیست!/

 

مژگان: درسته .. ما زمانی می‌تونیم دیگران و محبت کنیم و روابط و مشارکت سالمی با  دیگران داشته باشیم که اول خودمون رو از درون محبت کنیم و دوست داشته باشیم . یه اعماق تاریکیا بریم و بدونیم تو دل همه ی تاریکیا نور خدا هست و این ما هستیم که مثل خدا خودمون و همه ی کسایی که مستقیم یا غیر مستقیم دونسته یا ندونسته به ما آسیب زدن رو ببخشم و برای خودمون و بقیه طلب بخشش و برکت کنیم دوست عزیزم، وقتشه که دروغ‌های شیطان رو در مورد خودت بیرون بریزی . قلبتو خالی کنی از هر نفرت و ترس بزار حس ارزشمندیت از خدا سرچشمه بگیره، بذار خدا از نور خودش به قلبت بتابه و نورانیش کنه پر کنه از عشق و محبت خودش و در تو کار کنه

نازنین: ببینم،/ فکر می‌کنی که خدا از حسی که نسبت به خودت داری خوشحاله ؟ به نظرت مثلا وقتی خودتو بی‌ارزش و حقیر میدونی، خدا از این فروتنی کاذبی که داری خوشحال میشه ؟ /می‌خوام تشویقت کنم که این احساسو به حضور خدا ببری و ازش بخوای که تو این قسمت تو رو کمک کنه و راه درست رو نشونت بده /و تو رو با دستای شفابخشش شفا بده. /همچنین می‌تونی با شبان یا یه فرد امین صحبت کنی ودر این مورد ازش مشاوره بگیری./

 مژگان: خدا مثل والدینی که فرزندانشون رو با تمام وجود دوست دارن ، شما رو دوست داره و حتی زمانی که خطا می‌کنید و از خطای خودتون پشیمونید، با فیض خودش اشتباه شما رو می‌پوشونه . پس اگه اشتباهی کردی، کافیه اونو به حضور خدا ببری و بدونی که اون تو رو میبخشه. از خودت بپرس وقتی خدا تو رو میبخشه، چرا خودت ، خودتو نمی‌بخشی ؟؟

نازنین: شیطان می‌خواد احساسات آسیب دیده رو به یه اعتماد سلب شده تبدیل کنه ./ اون از ضعف‌ها، شکست‌ها و زخم‌های ما آگاهه/ و از این طریق به شخصیت ما نفوذ می‌کنه تا ما رو محکوم کنه . اجازه بدیم خداوند زخمامون رو لمس کنه. همونطور که در حِزِقیال  می فرماید 26:36

به شما قلبی تازه خواهم داد و روحی تازه در باطن شما خواهم نهاد. دل سنگی و نامطیع را از شما خواهم گرفت و قلبی نرم و مطیع به شما خواهم داد.

مژگان: آمین و یادتون باشه شما با کسب آگاهی و شناخت حقیقت می‌تونید جلوی نقشه‌های شوم شیطان رو بگیرید. سعی کنید شخصیت و خلق و خوی خودتونو بشناسید و خودتون رو همین طور که هستید بپذیرید، بدون اینکه خودتونو با دیگران مقایسه کنید.و یادمون باشه که ما تنها و تنها می تونیم خودمون رو با خودمون مقایسه کنیم ما آدما گاهی بدترین دشمن برای خودمون میشیم پس ازتون می‌خوام با خودتون مهربون باشید و دست از سرزنش خودتون بردارید. خودتون رو تنها با خودتون مقایسه کنید بدونید که شما در چشم خدا کافی هستید

نازنین: هر چقدر نسبت به خودتون و خدا شناخت پیدا کنید،/ احساس محکومیت در شما کمتر و کمتر می‌شه. اگ/ه قلب شما از محبت و فیض خدا پر بشه، دیگه جایی برای سرزنش و محکوم کردن خودتون نمی‌مونه/ . مراثی ارمیا باب ۳ آیات ۲۲ تا ۲۴ محبت خدا رو به زیبایی به تصویر می‌کشه. مژگان جان میشه این بخشو بخونی ؟

مژگان: بله حتماً، میفرماید:  « محبت ابدی خدا را هرگز پایانی نیست ، رحمت او را هرگز انتهایی نیست. محبت و رحمت خدا هر روز تازه هستند . امانت تو بسیار است . خداوند نصیب من است بنابراین بر او امیدوارم » آمین دوست عزیز به یاد داشته باش که محبت خدا نه در احساسات و اعمال تو، بلکه در وفاداری خود او ریشه داره. امیدوارم قلب شما همواره از محبت خدا لبریز باشه تا جایی برای احساسات منفی باقی نمونه.

 نازنین: آمین، خب دوستان وقت امروز برنامه زنان امید هم رو به اتمامه. امیدواریم که از این برنامه برکت گرفته باشین و مثل همیشه تشویقتون می‌کنیم که با ما در ارتباط باشید.

خداوندا، من می خواهم که تو همه چیز را درباره من بدانی. می خواهم بدانی من کی هستم و به قلبم نظر افکنی.به  تمام افکارم رسیدگی کنی و ببینی

که آیا همانطور که تو می خواهی زندگی می کنم و مرا به راهی که خودت می خواهی هدایت نمایی. آمین

 مژگان: لحظه‌هاتون خوش و سرشار ازحضور گرم خداوند. تا هفته آینده خداوند یار و یاورتون باشه.

نازنین: خدانگهدار

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *